Iskola

OKTÓBER 23.

„A legázolt, bilincsbe vert Magyarország többet tett a szabadságért és igazságért, mint bármelyik nép a világon az elmúlt húsz esztendőben.”„A magyar vér oly nagy értéke Európának és a szabadságnak, hogy óvnunk kell minden cseppjét.” 🇭🇺🇭🇺❣🇭🇺🇭🇺(Albert Camus – 1957)

Legyen élmény a tanulás!

Cselekvésközpontú német kéttannyelvű technika óra- Padlóprojekt 2. – Rózsafüzér kicsit másként

Mondd el és ELFELEJTEM.Mutasd meg, TALÁN MEGJEGYZEM.De ha hagyod, hogy én csináljam, LEGKÖZELEBB MÁR TUDNI FOGOM. ”/ Benjamin Franklin /

Gyurma, termések, gyöngyök, kövek, német szókincsbővítés, szótetrisz, ügyes kis kezek, sajátrózsafüzér,

közösségi élmény a 4.a-ban Végh Beáta német nemzetiségi tanító nénivel.

Erlebnispädagogik auf Deutsch!Élménypedagógia németül!

További fotók, lásd a GALÉRIÁBAN

https://fb.watch/8QRSBbn1sd/

Október 10. DIÁKMISE

10 órakor a Ráckerti templomban

Országos rajzpályázatot hirdetünk az Állatok Világhete alkalmából!

✏️🦒🐧🐢Intézményünk több mint 17 hektáron szolgál a környezeti nevelés színteréül és biztosít lehetőséget a tantervhez illeszkedő vagy tanórán kívüli foglalkozások megtartására.

Szeretnénk, ha a tanulók papírra vetnék, hogy számukra mit jelentenek az állatok, ezért az Állatok Világhete alkalmából rajzpályázatot hirdetünk „Én és az állatok” címmel.

A pályázatra az ország bármely iskolájából lehet jelentkezni osztályonként egy darab A/4-es méretű, papír alapú alkotással, amely bármilyen technikával készülhet (pl. festék, ceruza, filctoll stb.).

A pályamunkák beküldhetők postán (4032 Debrecen, Ady Endre út 1.), vagy leadhatók személyesen az állatkerti pénztárban, nyitvatartási időben 2021. december 10-ig.A beérkezett alkotások közül a szakmai zsűri közreműködésével kiválasztott első három helyezett, továbbá Facebook-oldalunkon megszavazott közönségdíjas pályamunka részesül majd a csoportos állatkerti látogatást és szakvezetést, illetve vidámparki kalandokat magában foglaló díjazásban.A nyerteseket telefonon fogjuk értesíteni, ezért kérjük, hogy a pályamunka hátoldalán vagy a leadott anyag mellékletében a pontos név és cím mellett telefonos elérhetőség is szerepeljen.

További információkért látogass el a www.zoodebrecen.hu weboldalra, illetve érdeklődj a rajzpalyazat@zoodebrecen.hu emailcímen vagy a 06 30 355 5370-es telefonszámon.Kövess minket az Instagramon is:www.instagram.com/zoodebrecenés iratkozz fel a YouTube-csatornánkra:www.youtube.com/zoodebrecen1958

OKTÓBER 6.

Beiskolázás

A tegnapi nap folyamán került megrendezésre iskolánkban beiskolázási programsorozatunk első rendezvénye. Szülői értekezletre vártuk a leendő kis elsősök szüleit.Az értekezlet első részében Dienes Béla igazgató úr mutatta be iskolánkat, az idegen nyelvű tagozatokat, a különleges módszereket, az iskolában futó projekteket és a szabadidős lehetőségeket. Iskolánk lelki vezetője, Heidelsperger István atya beszélt az iskolában zajló hitéleti tevékenységről, majd bemutatkoztak a leendő elsős tanító nénik is. Mindannyian bemutatták szakmai életútjukat, beszéltek pedagógiai hitvallásukról.A 2022/2023. tanévben elsős tanítók lesznek:Izsóné Kicsák Éva, Nagy Istvánné, Hellerné Gál Edit, Dr. Szabó Sándorné, Jekliné Baumann Anita, Végh Beáta és Séra Enikő tanító nénik.Az értekezlet végén az iskolavezetés tagjaival és a tanító nénikkel személyes beszélgetésre is volt lehetőség.Köszönjük a szülőknek a részvételt! Szeretettel várjuk gyermekeiket jövő szeptemberben, a Széchenyiben!

1848-1849
Tisztelet a hősöknek….
Előre a Hazáért…
Ezen a napon végezték ki a Hős Magyar Tiszteket.
Azért nem 13-at írtam mert többen voltak.
1849 és 1860 több mint 50 000 ezer Magyar embert végeztek ki bosszúból, az osztrák katonai, politikai vezetés.
DE EZEK ELŐTT…… LEGYŐZTÜK ŐKET MINDEN HADSZÍNTÉREN. Olyan vereséget mértünk az osztrák haderőre, hogy az orosz cár segítségére volt szükségük ahhoz, hogy legyőzzék a Szabadságukért,függetlensègükèrt harcoló Magyar alakulatokat. Az osztrák császár kezet csókolt a sógorának az orosz cárnak cserébe.
Emlékezzünk büszkeséggel….
Emlékezzünk gyászolással…

“A legjobb tanár az, aki utat mutat.”

Minden évben, október 5-én ünnepeljük a Pedagógusok világnapját.

Minden pedagógust, nagy tisztelettel, szeretettel és szívből köszöntünk!💕“A diák, míg tanul, nem méltányolja a tanárait. Csak később, amikor már többet tud a világról, érti meg, milyen sokkal tartozik azoknak, akik nevelték. A jó tanár nem vár dicséretet, sem szeretetet a fiataloktól. Kivárja, hogy idővel megkapja tőlük.” (Darren Shan)Kik a jó tanárok?”A jó tanító olyan, mint a jó fecske. Tudásának fészkét állandóan építi, gonddal rakja, gyarapítja.” Fonay Tibor”A legjobb tanárok azok, akik inspirálni tudják a tanítványaikat a tananyag iránt érzett szenvedélyükkel.””Ha a tanítványom jobb nálam, akkor nyilván jobb tanára volt, mint a többinek. Növendékeim minden eredménye rám vet jó fényt.” Isaac Asimov”Minden tanárnál az a legfontosabb, hogy igazi pedagógiai lelkületű, tiszta szívű ember legyen, különben nem tudja átadni az ismeretanyagot.”Obádovics J. Gyula”A jó tanár szerintem örül annak, ha tanítványai sikeresek, annak is, ha felülmúlják őt. Nem beszélve arról, ami sokkal nehezebb: őszintén örülni a tanártársak, például a fiatal kollégák tehetségének, sikerének.” Pethőné Nagy Csilla”A nagy tanítók gyakran a legígéretesebb diákjaikkal a legszigorúbbak. Ha megpillantják a szunnyadó lehetőséget, azt akarják, hogy az maradéktalanul kibontakozzon.”Ryan Holiday”Egy jó tanár arra tereli a fiait, amerre menniük kell. Pláne, ha látja, hogy van ösvény. Nem szabad hozzányúlni, pláne nem megfogni, vagy kényszeríteni, csak terelni. Ez a legszebb fajta tanítás.”Koltai Lajos

OKTÓBER 2.

Bábszínház, állatbemutatók, humoros, ismeretterjesztő előadások, interaktív gyermekprogramok, uszadékfa kiállítás, rendőrségi kutyás show és gazdira váró kutyák is várják a családokat október 2-án a Rex Állatszigeten az Állatok Világnapja alkalmából szervezett eseményen.

Az ingyenes családi fesztivál szombaton 10 órakor kezdődik. Az esemény apropója az Állatok Világnapja, melyet az állatok védőszentje, Szent Ferenc emléknapján 1931 óta minden évben október elején világszerte megünnepelnek.  

Hazánk egyik legrégebben működő állatvédő szervezete – a jövőre 30 éves jubileumát ünneplő Rex Kutyaotthon Alapítvány – két színpadon folyamatosan zajló élménydús programokkal készül a neves napra. A látogatók betekinthetnek majd az őslények világába, megismerkedhetnek a méhek életével és az Állatsziget lakóival, valamint állatbemutatókon, és színházi előadásokon is részt vehetnek. Műsoron lesz Csukás István Ágacska című zenés mesejátéka a Szép Ernő Színház előadásában, valamint a hétköznapi tárgyakat meghökkentő módon életre keltő Figurina Bábszínház Grimm-mese feldolgozásai.

Névadó kerestetik!

Segíts nevet találni a Rex Alapítvány vadonatúj oktatóközpontjának

!A Rex Állatszigeten 2021. őszén megkezdődik egy különleges élmény- és oktatóközpont megépítése, mely kicsiknek és nagyoknak egyaránt hasznos ismeretszerzést és kikapcsolódást kínál majd.Legyél te a névadója az országos feladatot ellátó intézményünknek, mely a felelős állattartás népszerűsítését tűzte ki céljául.Az intézmény – jelenlegi nevén Felelős Állattartás Háza – egyrészt egyedülálló kutyamúzeum lesz, mely a háziasítástól napjainkig mutatja be az ember legjobb barátját, másrészt tematikus rendezvények megtartására alkalmas konferencia- és oktatóközpontként funkcionál majd.

Szerinted mi lenne egy ilyen intézmény számára a megfelelő név? Ötletelj velünk, és segíts megtalálni a legtalálóbb elnevezést!❗️

Fontos, hogy a név ne tartalmazzon politikai utalást, legyen frappáns, lehetőleg fordítható legyen angolra, és utaljon a felelős állattartás jegyében kitűzött országos misszióra.📧

A név ötleteket október végéig várjuk a kommentszekcióba vagy az oktatas@rex.hu email címre.🥰 A beérkezett ötleteket zsűri értékeli. A befutó név kitalálója keresztszülői címet, valamint értékes ajándékot és örökös ingyenes belépőt kap az intézménybe.➡️

Ha támogatóként szeretnél hozzájárulni a tervezett oktatóközpont mielőbbi megépüléséhez kattints ide: https://rex.hu/tamogatas/teglajegy/ℹ️ Ha többet szeretnél tudni oktatási tevékenységünkről, programjainkról, táborainkról, szemléletformáló törekvéseinkről, itt informálódhatsz: www.rex.hu

2021. október 01., péntek 08:25

Október a rózsafüzér hónapja

Október a rózsafüzér hónapja

Az október, a Szűzanya és a rózsafüzér hónapja. Egyházunk közössége hosszú századok óta imádkozza ezt az egyszerű, mégis kimeríthetetlenül mély, Krisztus szemlélésére irányuló imádságot, Mária áldott füzérét, „mely Istenhez láncol minket”.

A rózsafüzér, más néven olvasó vagy szentolvasó (latinul: rosarium) egyrészt imádság, másrészt az imádság eszköze. Elnevezése onnan származik, hogy a hagyomány szerint az első rózsafüzéreket Szent Domonkos összepréselt rózsaszirmokból készítette – rózsakoszorúnak a Szűzanya számára.

A mai rózsafüzér a középkor jámborságában folyamatosan alakult ki. Szerzetesek és remeték az első időktől kezdve használták ismétlődő imádságok számlálására. Remete Szent Pálról jegyezték föl, hogy a Miatyánk számlálására magokat vagy kavicsokat használt. A hagyomány egy másik ága szerint a rózsafüzért örmény keresztények használtak először, valószínűleg a Jézus-ima imádkozására. Amikor a muszlimok meghódították az örményeket, átvették tőlük a rózsafüzér gyakorlatát Allah nevének és dicsőségének ismételgetésére. Európában a 11. században az 50, 100, 150 Miatyánk térdhajtásokkal kísért imádkozása vált gyakorivá. A 12–13. században a Miatyánk helyére az Üdvözlégy első fele került, majd a két formát egyesítették. Henrich von Kalkar OCarth (†1408) alakította a rózsafüzért úgy, hogy minden tíz Üdvözlégy elé Miatyánkot tett.

„A rózsafüzér, ez a megváltó megtestesülésbe gyökerező, evangéliumi imádság teljesen Krisztusra irányul. Mert még jellegzetes eleme is – az Üdvözlégyek litániaszerű ismétlése – Krisztus dicsőítése lesz, akiről az angyali üdvözlet és a Keresztelő anyjának köszöntése szól: »Áldott a te méhednek gyümölcse« (Lk 1,42). Sőt, többet mondunk: az Üdvözlégyek ismételgetése a háttér, melyben a titkokat szemléljük: Jézus, akit minden Üdvözlégyben megnevezünk, ugyanaz, mint akit a titkok egymás után szemünk elé állítanak mint Isten Fiát és a Szűzanya fiát.” 

(VI. Pál pápa)

A rózsafüzér elterjesztéséért különösen a ciszterciek és a domonkosok tettek sokat. Szent Domonkos az albigensek ellen segítséget kért a Szűzanyától, aki mint új és hathatós fegyvert adta át neki a rózsafüzért.

14. századi feljegyzések szerint először domonkos apácák és karthauziak kapcsoltak a rózsafüzérhez titkokat és elmélkedéseket: a tíz Üdvözlégy előtt rövid mondattal fölidézték Jézus és Mária életének egy-egy eseményét. Alanus de Rupe osztotta örvendetes, fájdalmas és dicsőséges részekre a rózsafüzért. 

„A rózsafüzér – jóllehet jellegzetesen máriás imádság – lényegét tekintve krisztologikus. Alkotóelemeinek egyszerűségében sűrítve tartalmazza az egész evangéliumi üzenet mélységét, melynek mintegy rövid összefoglalása. Benne visszhangzik Mária imádsága, az ő örök Magnificatja, a megváltó megtestesülés művéért, mely az ő szűz méhében kezdődött el. A rózsafüzérrel a keresztény nép beiratkozik Mária iskolájába, hogy bevezessék Krisztus arca szépségének szemlélésébe és az ő szeretete mélységének megtapasztalásába. A rózsafüzér által a hívő kegyelmek bőségét nyeri el, mintegy magának a Megváltó Anyjának kezéből.”

(II. János Pál pápa)

A rózsafüzér a 15. században nyerte el mai formáját, az egész Egyházban a 16. század második felében terjedt el. A törökök felett Lepantónál aratott győzelmet (1571. október 7.) az egész keresztény világ a rózsafüzér imádkozásának és a Szűzanya segítségének tulajdonította. Maga a pápa, Szent V. Piusz is a rózsafüzért imádkozta, mikor zajlott a harc. 

Az Egyház a rózsafüzérnek mindig különös hatékonyságot tulajdonított, ezért a legnehezebb ügyeit a közösségben, folyamatosan mondott rózsafüzérre bízta

– írja II. János Pál pápa, aki a 2002 októberétől 2003 októberéig terjedő időszakot a rózsafüzér évének nyilvánította, s kiadta a Rosarium Virginis Mariae kezdetű apostoli levelet. Ebben hirdette meg a hagyományos örvendetes, fájdalmas és dicsőséges titkok mellé a világosság rózsafüzérének öt titkát. A szentatya szavai szerint „a rózsafüzér mondása nem más, mint Krisztus arcának szemlélése Máriával”; „a rózsafüzér a maga egyszerűségében és mélységében […] jelentős imaforma, s az a rendeltetése, hogy az életszentség gyümölcseit teremje”.

Ferenc pápa is a rózsafüzér imádkozására hívott 2018 októberében is – hogy Isten Anyja óvja meg az Egyházat a gonosz támadásaitól és Szent Mihály segítsen minket a gonosz ellen folytatott küzdelemben.

Szűz Máriát mint a Rózsafüzér Királynőjét október 7-én köszöntjük. Az ünnepről és történetéről ITT olvashatnak.

„Ó, Mária, áldott rózsafüzére, édes lánc, mely Istenhez láncolsz minket, szeretet köteléke, mely az angyalokkal egyesítesz, az üdvösség tornya a pokol szakadékában, biztos kikötő az általános hajótörésben, nem hagyunk el soha többé.”

(Részlet Boldog Bartolo Longo könyörgéséből)

A rózsafüzér imádkozásának módjáról és a titkokról ITT találunk részletes leírást.

Forrás
Magyar Kurír

Öröm-hír sajtóiroda/Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye

Aranyosi Ervin: Mókus és a mogyoró.

🧡

Egy mókusnak boldog óra,ha rálel egy mogyoróra.– Tudod, ősszel az a dolgom,eleségem összehordom.Mikor a tél reám köszönt,élvezem a kajaözönt.A hó alá nem kell lesnem,– ilyenkor kell megkeresnem…Három hónap kemény meló:Aztán pihenhetek – de jó!Ám, ha kevés az eleség,zsörtölődik a feleség.Így hát készülök a télre,minél többet teszek félre!

Mi az imanapló?

Mi Az Imanapló

Te is szeretnéd kézzelfoghatóan tapasztalni, hogy Isten cselekszik az életedben?
Szoktad azt érezni, hogy csak sodor magával az élet, és sosem jut idő az imádságra?
Szeretnéd tudni, hogyan tudod mélyíteni az Istennel való beszélgetéseidet?

Olvass tovább, hogy megtudd, egy imanapló segítségével hogyan kerülhetsz közelebb Istenhez, s miként lehet rendszeres az imaéleted.https://play.ht/embed/?article_url=https://play.ht/drafts/GmRwXnWsfhgZ2TMxu6IGMRpmhpq2/r-_shVufs&voice=hu-HU-NoemiNeural

Az imanapló…

Az imanapló lényegében az Istennel való kapcsolatunk fizikai megnyilvánulása.
A szó előtagjából (ima) adódóan az imanapló szolgál az Istennel folytatott beszélgetések rögzítésére.
Tartalmazhat dicséretet, hálaadást, vallomásokat vagy éppen a benned visszhangzó kérdéseket éppúgy, mint azt, amit Isten tanít neked.

Személyiségünktől függően leírhatjuk benne az imánkat teljes egészében, amit mondunk Neki, de konkrét kéréseinket pontokba szedve is vezethetjük benne, feljegyezve az imákra kapott válaszokat is.
A későbbiekben még lesz szó arról, hogy miért érdemes nyilvántartani imakéréseinket.

A szó utótagja (napló) pedig feltételezi, hogy lehetőség van gondolataid, érzéseid, észrevételeid, egy-egy történéssel kapcsolatos benyomásaid, felismeréseid rögzítésére.
Ebben az értelemben hasonlít egy napló klasszikus értelemben vett egyszerű vezetéséhez.
Jó tisztában lenni a fogalmakkal ahhoz, hogy tudd, mire is van igazán szükséged. Nézzük!

Napló vs. imanapló

Naploiras

naplóírás fogalma mindannyiunk számára mást és mást jelenthet.

Egyesek számára a napló egyfajta krónika, ahol rögzíthetik koruk eseményeit és néhány gondolatot vagy meglátást ahhoz kapcsolódóan; ezek a bejegyzések lehetnek rövidek, mint egy vagy két mondat, vagy akár hosszú elbeszélés.


Jelen írásnak nem célja a napló, mint irodalmi műfaj körüljárása, az összkép kedvéért azonban nem felesleges megemlíteni.

Napló – naponként (vagy meghatározatlan időközökben) készített magánjellegű feljegyzések sorozata. Irodalmi jelentése szerint a prózai műfajok egyike, amelynek formáját az események időrendjét követő feljegyzések határozzák meg. Ha végső formába öntés után nem is egyezik meg feltétlenül az eredeti feljegyzésekkel, a napló az írónak a lejegyzett eseményekhez, gondolatokhoz, lelkiállapotokhoz való közvetlen (időhöz kötött) viszonyulását tükrözi, s ez döntő feltétele hitelességének.

Wikipédia


Sokan abban az értelemben naplóznak, hogy “kiírják” gondolataikat, érzéseiket, egy adott témát írásban tárnak fel.
Azután – közeledve az imanapló fogalmához – vannak, akik tanítások, prédikációk, lelkiségi könyvek számukra értékes mondanivalójából vezetnek naplót, vagy éppen a Szentírás verseit gyűjtik csokorba egy naplóban.

Elégedettebb élethez vezethet a hálanapló vezetése, amikor találunk egy vagy több dolgot a napunkban, amiért hálásak vagyunk.
Néhányan Istennel való találkozásukat írják a naplóba. Ennek éppúgy része lehet az ima írásban történő megfogalmazása, mint az imakérések és válaszok nyilvántartása.

Mi a célja az életedben?

igés háttérképek

Igés háttérképekÉrdekelhet >>

Az imanapló használatának célja, hogy

  • rendszeressé tegye az imaéletedet;
  • mélyítse az Istennel való kapcsolatodat;
  • önreflektív módon segítse önmagad jobb megismerését, ezzel lehetővé tegye fejlődésedet, hogy azzá válhass, akinek Isten megálmodott.
Imanaplo Celja

Mondhatnád, hogy eddig is jól megvoltál, naplóírás ide vagy oda.
Hogy miért olyan fontos mégis a fenti célok megvalósítása?

Életünk legfőbb, legalapvetőbb célja, hogy megdicsőítsük Istent, hogy létünk az Ő dicsőségére legyen. De gondolj csak bele, hogyan dicsérhetnél olyan valakit, akit egyáltalán nem ismersz, akiről nem tudsz szinte semmit….


“Én, az Úr, vagyok a te Istened”

(Zsoltár 81,10)


Személyes ígéret ez, hogy Isten önmagával való kapcsolatra hív el. Ebből a kapcsolatból és ennek mélységeiből jön az egyre növekvő dicsőítés.
Ahogy egyre jobban megismered Őt, annál jobban rá fogsz csodálkozni felfoghatatlanul gazdag Istenedre, s annál inkább bugyog benned a dicséret.
Dicsőítésünk és kapcsolatunk összefonódik. Egyik sem létezik a másik nélkül.
Ehhez a jobb megismeréshez nyújthat segítséget az imanapló rendszeres vezetése.

Miért hasznos az imanapló vezetése?

Hogy miért olyan hasznos az imanapló, mire ez a nagy felhajtás körülötte?
Az alábbiakban összegyűjtöttük használatának legfontosabb előnyeit.

Mederbe tereli gondolataidat

Miért érdemes imanaplót vezetned?

Miért érdemes imanaplót vezetned?Érdekelhet >>

A sok inger között, ami a mindennapjainkat kíséri, időnként nehéz koncentráltnak maradni.
Ha meg is találjuk azt az időt a napunkban, amit imádsággal tudunk tölteni, gyakran akkor is száguldanak a gondolataink a mosógép bepakolása, a bevásárlólista tételei és a munkahelyi tennivalók között.
Gondolataink leírása segít összpontosítani, ott tartani figyelmünket.

Segít nyomon követni

Imanaplo Nyomon Kovet

Tevékeny Istenünk van, Aki válaszol imáinkra. Érdekes tapasztalattal gazdagodhatsz, ha nyomon követed, s leírod kéréseidet, valamint az arra érkező válaszokat.

Sok mindent kérünk Istentől a mindennapjaink során, amikre később talán már nem is emlékszünk, csak pörgünk tovább az élettel.

Így nem szembesülünk azzal sem, hogy Isten meg is válaszolta az imát. Pedig az nagy bátorítást, megerősítést adhat számunkra.

Az imanapló vezet a rendszeres közbenjárásban

Előfordult már veled, hogy azt mondtad a barátodnak, imádkozol érte, elmondtál egy rövid fohászt, aztán valahogyan elfelejtetted folytatni?
Az imanapló lehetőséget ad, hogy eszedben tartsd, s következetes légy a közbenjárásban.

Imanaplo Es Biblia 1

Mélyíti az Igével való kapcsolatodat

Egy imanaplóba le tudod jegyezni azokat az Igéket, amelyek megérintenek, sőt leírhatod,
hogy mit mond számodra vagy éppen milyen kérdéseket vet fel benned.

Segíti a rendszeres ima szokásának kialakítását

Maga a napló vizuális emlékeztetőként szolgálhat az imádkozáshoz, ha elkezded rendszeressé tenni a mindennapjaidban, mígnem eljutsz oda, hogy a napló puszta látványa, mintegy csengő, imára hív.

További hasznos információk: Miért érdemes imanaplót vezetned?

Hogyan vezetheted?

A naplóírás hallatán talán neked is egy szép, bőrkötésű kötet jelenik meg a gondolataidban, azonban mai, digitális világunkban már több lehetőség közül választhatunk.
Kérhetjük a számítógép segítségét a naplóíráshoz, de léteznek már telefonon elérhető applikációk is.

Borkoteses Imanaplo

A sok alternatíva ellenére mégis érdemes megfontolni a hagyományos “papír és toll” eszközkészlet alkalmazását.

Egyfelől azért, mert szinte az egész napunkat behálózza a világháló és az okos eszközök, így nagyobb kiszakadást jelenthet a mókuskerékből.

Másfelől a telefonunkból, laptopunkból áradó “információrengeteg” könnyen elterelheti figyelmünket, kizökkentve az imádságból.

Használhatunk erre a célra összeállított naplót, de egy egyszerű füzet is személyes imanaplónkká avanzsálhat.
Mindkettőnek megvannak az előnyei.
Az előbbi alkalmazásával könnyebbséget jelenthet, hogy az adott szempontok szerint vezet bennünket az imaéletben és az Istennel való kommunikációban. Utóbbinál pedig lehetőségünk van a saját szempontjaink meghatározására.

Bármelyiket is használod, légy rendszeres és kitartó!
Kezdj neki még ma az imanapló használatának, hogy mielőbb megtapasztald az Istennel töltött idő egész életedre kiható áldásait!

A következő cikkből tippeket kaphatsz, hogy mi mindent érdemes az imanaplóba írni.

Szeptember

Szeptember 19. délelőtt 10 óra: Diákmise a Ráckerti templomban

Veni Sancte

Tanévnyitó szentmise a Széchenyiben

Szeptember 5-én délután 15 órakor tanévnyitó szentmisén vettek részt kis elsőseink, a Szeplőtelen Fogantatás templomban. A Szentlelket hívtuk segítségül, és arra kértük, hogy a legkisebbeket segítse hozzá az eredményes tanévkezdéshez, adjon nekik erőt, és tiszta szívet, hogy eredményesen teljesítsék a rájuk váró feladatokat. Az ünnepi szentmisét Mészáros Zsolt káplán atya celebrálta.

Ünnepi köszöntőt mondott Dienes Béla igazgató úr.Az ünnepi műsort betanította Veressné Bulyáki Éva és Farkasné Papp Marianna.Verset mondott Laki Csenge 2.b osztályos tanuló. A műsorban közreműködő énekkarosaink Jáger Lili, Viktor Liza, Szamosvári Lilla, Berki Dóra, Rozsnyai Lili.Zászlóvivőink Jeremcsuk Enikő, Vasas Léna, Katona Bence és Szmutku Zalán.A tanévnyitó ünnepség és a tanévnyitó mise képeit köszönjük Czine Árpádnak!

Szeptember 1. Tanévnyitóra

Szabó Lőrinc: IMA A GYERMEKEKÉRT

Fák, csillagok, állatok és kövek szeressétek a gyermekeimet.

Ha messze voltak tőlem, azalatt eddig is rátok bíztam sorsukat.

Énhozzám mindig csak jók voltatok, szeressétek őket, ha meghalok.

Tél, tavasz, nyár, ősz, folyók, ligetek, szeressétek a gyermekeimet.

Te, homokos, köves, aszfaltos út, vezesd okosan a lányt, a fiút.

Csókold helyettem, szél, az arcukat, fű, kő, légy párna a fejük alatt.

Kínáld őket gyümölccsel, almafa, tanítsd őket csillagos éjszaka.

Tanítsd, melengesd te is, drága nap, csempészd zsebükbe titkos aranyad.

S ti mind, élő és holt anyagok, tanítsátok őket, felhők, sasok,

Vad villámok, jó hangyák, kis csigák, vigyázz reájuk, hatalmas világ.

Az ember gonosz, benne nem bízom, De tűz, víz, ég, s föld igaz rokonom.

Igaz rokon, hozzátok fordulok, tűz, víz, ég s föld leszek, ha meghalok; Tűz, víz, ég és föld s minden istenek: szeressétek, akiket szeretek.

Augusztus

2021. augusztus 27., péntek 19:30

A nevelés legfontosabb feladata, hogy a gyermekeket az életre, a szeretet képességére neveljük – Megnyitották a 2020/21-es tanévet az egyházmegyei tanévnyitó ünnepségen Debrecenben

A nevelés legfontosabb feladata, hogy a gyermekeket az életre, a szeretet képességére neveljük – Megnyitották a 2020/21-es tanévet az egyházmegyei tanévnyitó ünnepségen Debrecenben

Veni Sancte szentmisével vette kezdetét a Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye fenntartása alatt működő tíz köznevelési intézmény közös tanévnyitó ünnepsége, augusztus 27-én, Szent Mónika ünnepén Debrecenben, a Megtestesülés-templomban. A 2021/22-es tanév ünnepélyes megnyitóján több mint 700 fővel vettek részt az intézmények alkalmazotti közösségei: lelkivezetők, pedagógusok, a nevelő és oktatómunkát közvetlenül segítők, valamint a technikai dolgozók.

7M7A4973

A szentmisét Palánki Ferenc debrecen-nyíregyházi megyéspüspök mutatta be. Bevezető gondolataiban köszöntötte a résztevőket, és kiemelte Szent Mónika kitartó imáját, aki 18 éven keresztül fohászkodott fia, Szent Ágoston megtéréséért. A püspök atya kérte a jelenlévőket, hogy ők is imádkozzanak türelemmel azon gyermekek Istenhez fordulásáért, akiket a Jóisten rájuk bízott.

A főpásztor homíliájában örömét fejezte ki azért, mert látja a pedagógusok lelkesedését, akik nagy szeretettel készülnek a gyermekekkel való találkozásra, hogy felkészítsék őket az életre. A püspök atya visszautalt az evangéliumból felolvasott szakaszra (ld. Mt 25,1-13), amely éppen a világ végének eljöveteléről beszél, azt hangsúlyozva, hogy az élet bizonytalan. „Mi mégis az életre készítjük a ránk bízottakat, mert tudjuk, hogy nem a halálé az utolsó szó, hanem hisszük, hogy örök életre lettünk meghívva” – fogalmazott.

Ferenc püspök a Szentlecke soraival pedig arra biztatott bennünket, hogy szentek legyünk (ld. 1Tessz 4,1-8), vagyis Istenhez tartozók, Aki örök, így Belőle merítve a mi életünk is örökélet lesz. Ő a mi boldogságunk, amire mindannyian vágyunk. A boldogság másik kifejezése a megelégedettség. Életünk körülményein nem nagyon tudunk változtatni, legalábbis személyenként nem. Ferenc pápa erről így fogalmazott 2020 nagyböjtjében: „Senki sem menekülhet meg egyedül, önmagában”, de ha közösségben vagyunk, összefogunk, akkor van rá esélyünk. Jézus ezért jött el, hogy az Egyház közösségébe gyűjtsön bennünket.

„Éppen ezért az Egyházról ne beszéljünk, úgy mintha rajtunk kívüli valóság lenne, hiszen mi is a tagjai vagyunk e közösségnek, amelyben ha valami történik az mindannyiunknak öröm, vagy fájdalom” – figyelmeztetett a püspök atya, majd hozzátette, Isten népének tagjai vagyunk a Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegyében is, amelynek egy jelentős létszáma az iskolarendszerünkhöz tartozik. Felelősen kell tehát a gyermekek Istenre irányuló életét kimunkálni, akik leginkább az őket körülvevő nevelők példájából tanulnak.

7M7A4999

„A természet az, amire a természetfölötti kegyelem tud építeni.” – Ferenc püspök Aquinói Szent Tamás gondolatával nyomatékosította, hogy igazi emberségre kell nevelni a gyermekeket, és először is arra, hogy legyenek jó emberek, majd döbbenjenek rá, hogy ők Isten gyermekei, az örök életre meghívottak, vagyis szent emberek.

Ezután a püspök atya a pécsi papi zarándoklatra tekintett vissza, ahol többek között a máriagyűdi és a bátai kegyhelyen imádkoztak az egyházmegyénkért, országunkért, népünkért. Máriagyűdön Bíró László nyugalmazott tábori püspök atyával is találkoztak, aki előadásában többek között a közösség jelentőségéről beszélt. Kifejtette, ott tapasztalhatjuk meg emberségünket, istengyermekségünket.

Palánki püspök atya ezt úgy összegezte, hogy vannak, akiket ránk bíztak, akiket szerethetünk és akik bennünket szeretnek, elfogadnak. Ebben a szeretetáramlásban kapunk képet emberségünkről. A nevelés legfontosabb feladata tehát, hogy a gyermekeket az életre, az egymásért áldozatot hozó szeretetképességre neveljük.

A szentmisét követően Némethné Székely Julianna EKIF (Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága) tanfelügyeleti főigazgató, majd Türk László oktatásszervezési főigazgató köszöntötték a jelenlévőket és tartották meg előadásukat.

7M7A5059

Némethné Székely Juliannát Palánki Ferenc megyéspüspök 2021. augusztus 1-i hatállyal nevezte ki az EKIF tanfelügyeleti főigazgatójának.

Némethné Julianna pedagógus férjével, Istvánnal 32 éve élnek házasságban. Három gyermekük van, István, Péter és Lilla. István római katolikus pap, jelenleg Nyíregyházán káplánként szolgál.

A kinevezett főigazgató asszony 30 éves pedagógusi szolgálata alatt 5 évet tanítóként, majd 25 éven át a Svetits Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium pedagógusaként dolgozott, ebből az utolsó kilenc éven át igazgatóhelyettesként vett részt az intézmény vezetésében.

A főigazgató asszony előadásában tanácsaival látta el a jelenlévőket.

Visszatekintett az elmúlt tanévre és felidézte az iskolákban elhangzott leggyakoribb szavakat: classroom, digitális oktatás, RedMenta, koronavírus, maszk stb., amelyek idegenként hangzottak, de bizonyos tevékenységeken keresztül rá voltak kényszerítve alkalmazásukra.

„Nem tudjuk, hogy a 2021/2022-es statisztika hogyan fog alakulni, azonban ne felejtsük el azt, hogy bármilyen is legyen az életünk – egy valami meghatároz és összeköt minket egymással: mi keresztények vagyunk, az iskoláink katolikus iskolák. Ez pedig meghatározza azt, hogy hogyan reagáljunk bizonyos dolgokra a világból“ – fogalmazott Némethné Julianna, majd a katolikus iskolában legfontosabb szavak gyakorlására kérte a résztvevőket:

„Az Ámen szót imáink, Istennel való beszélgetésünk végén mondjuk. Katolikusként a legnagyobb felelősségünk egyike, hogy a tanítványainkat rávezessük az Istennel való élő kapcsolatra, arra, hogy a gyerekek, a körülöttünk élő emberek felfedezzék annak a nagyságát, hogy van Isten“ – hangsúlyozta, majd kifejtette, hogy e nem egyszerű feladat ott kezdődik, hogy nekünk is foglalkoznunk kell az Istennel való kapcsolatunkkal. Találjuk meg az Istent az életünkben, merjünk beszélgetni Vele. Ha ez sikerül, akkor hitelesebben tudunk segítséget nyújtani tanítványainknak, embertársainknak.

7M7A4889

Ezután azt is elmondta, hogy fontos szerepet tulajdonít a pozitív pedagógiának, mégpedig a dicséretnek. Éppen ezért mondjuk ki gyakran az ügyes szót. „Katolikusként a tudatában vagyunk annak, hogy az embert az Isten saját képmására, jónak teremtette: tehát mindenkiben van valami, ami dicséretre méltó. Dicsérjük a gyerekeket és ne csak akkor, ha nagyon jó dolgozatokat írtak, vagy kiemelkedően jól végezték a munkájukat, hanem akkor is, ha magukhoz képest fejlődtek, vagy észreveszünk bennük valami jót: a munkához való hozzáállásukban, személyiségükben, esetleg tanulmányaikban. Azonban ne csak a gyerekeket dicsérjük, hanem a kollégáinkat is. Különbözőek vagyunk, különböző technikákat, metódusokat használunk, és ha valakiben felfedezünk valami dicséretre méltót: dicsérjük meg.”

A harmadik és egyben talán a legfontosabb, amivel embertársainkhoz fordulhatunk, a „Segíthetek?” kérdés, amelyet soha ne felejtsünk el – hangsúlyozta a főigazgató, majd hozzátette: „Istennek oka volt arra, hogy minket, embereket közösségbe teremtett. Érezzük emberként azt, hogy nem vagyunk képesek mindenre, de vannak körülöttünk, akik tudnak segíteni. Legyünk olyan emberek, akik észreveszik azt, ha valaki segítségre szorul. Merjünk segíteni a tanítványainknak, kollégáinknak, a szülőknek! Hiszen a katolikus iskolának egy fontos lenyomatának kellene lennie annak, hogy mi egymást előre visszük azzal, hogy segítünk a másiknak.”

Végül Némethné Székely Julianna Irving Stone szavaival fejezte be előadását és reményét fejezte ki, hogy az előttünk álló idő, a közös munka, együtt haladás segíteni fog mindannyiunknak a hivatásunk útján, hogy ezen keresztül is megtaláljuk személyes boldogságunkat:

„Senki nem lehet biztos mindig mindenben. (…) Az ember csak egyet tehet: bátran és teljes erejével cselekszi azt, amiről úgy véli, hogy helyes. A végén kiderülhet, hogy tévedtünk, a fontos mégis csak az, hogy amihez hozzákezdtünk, elvégezzük. Legjobb meggyőződésünk szerint kell cselekedjünk, aztán bízzuk Istenre, hogy Ő mondjon ítéletet munkánk végső értéke felett.”

7M7A5092

„Előbb csináld azt, ami szükséges, utána azt, ami lehetséges és máris azt fogod tenni, ami  lehetetlen…„ Assisi Szent Ferenc üzenetével kezdte előadását Türk László, amely gondolat, mint mondta, az elmúlt tanévben sokszor eszükbe juthatott, hiszen lehetetlennek vélt helyzeteket kellett megoldanunk, de közösségben ezeket is meg tudtuk tenni.

A főigazgató bevezető gondolataiban mindenekelőtt örömét fejezte ki, hogy együtt tudják elkezdeni az új tanévet, majd megköszönte a dolgozóknak az elmúlt időszakban a pandémia ideje alatt tanúsított felelősségteljes, áldozatos munkáját. Hozzátette, az elmúlt tanévben jelentősen befolyásolták a munkájukat a kormányrendeleti intézkedések, a rendkívüli jogrendben előírt 33 jogszabály, elrendelve rendkívüli szüneteket, tantermen kívüli digitális munkarendet és a köznevelési intézmények működését érintő egyéb további veszélyhelyzeti intézkedéseket is.

7M7A4956

Türk László előadása három fő pontra irányította a jelenlévők figyelmét. Táblázatokon keresztül rövid útmutatást adott a létszámok tekintetében, érintette a tanulmányi eredményeket, majd az elmúlt tanév fejlesztéseiről és a következő tanév feladatairól is képet kapott a hallgatóság.

A Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye köznevelési intézményeinek alkalmazotti létszáma összesen 917 fő. 628 pedagógus 113 nevelő oktató munkát közvetlenül segítő és 176 technikai dolgozó vesz részt az intézmények munkájában. A főigazgató itt jegyezte meg, hogy minden alkalmazottnak egyaránt fontos a feladata, és megköszönte a technikai dolgozóknak is az emberfeletti munkájukat.

A intézményi feladatellátásról is képet kaptak a résztvevők. Míg az általános iskolai képzés minden intézményünknek sajátja, addig a szakképzés csak egy intézményben található. A főigazgató elmondta, igaz, hogy tíz köznevelési intézmény működik az egyházmegye fenntartása alatt, de mindezeket összesen 29 intézményegység alkotja.

111

A tanulók létszámáról is képet kaptak a jelenlévők, ennek alapján jelenleg összesen 6564 gyermek tartozik intézményeinkhez. Ezután az egyházmegyei tanulmányi átlagot is nyomon követhettük a 2013/14-es tanévtől kezdődően a 2020/2021-es tanévvel bezárólag, amely a 4, és 4,14 közötti átlagot jegyezve, 2017 óta folyamatosan emelkedő tendenciát mutat.

222

Az intézményi tanulmányi átlagot tekintve a legmagasabb, 4,61-es átlaggal kiemelkedik a nyíregyházi Szent Imre, majd 4,49 átlaggal a nyírbátori Báthory István köznevelési intézmény.

333

A diákok teljesítménye, elért eredményei magas színvonalú oktató-nevelő munka jelenlétét igazolják.

2018-ban 957, 2019-ben 1197, majd 2020-ban 1065 diákot köszönthettünk a kitűnő tanulók sorában. Ebből 2020/21-es tanévben a legtöbb kitűnő tanuló mintegy 289 fővel a mátészalkai Széchenyi István általános Iskolai képzéssel bíró köznevelési intézmény büszkélkedhet.

444

Ezután Türk László főigazgató további adatokkal szolgált, többek között a tantárgyi átlagokról, nevelőtestületi dicséretekről, nyelvvizsgával rendelkezők számáról, országos, regionális, helyi versenyeredményekről.

(A további táblázatokat megtekinthetjük augusztus 31-én, az egyházmegye honlapján.)

Az elmúlt tanév kiemelt programja volt a Csodaszarvas Iskolai Közösségi Program, amelynek keretén belül 2021. március 1-től 2021. augusztus 31-ig bezárólag összesen 1610 fő 1-8 osztályos gyermekek táboroztak, és a programon belül e-learning képzésen vett részt közel 200 pedagógus.

555

Türk László előadásának befejező részében képekkel mutatta be az egyházmegyei tagintézményekben történt infrastrukturális fejlesztéseket és új tagintézmények létesítését. Kiemelte a debreceni Szent József köznevelési intézményhez tartozó Debrecen-Józsa városrészen épült négy csoportos tagóvodájának ünnepélyes átadását, amelyre augusztus 31-én kerül sor, valamint a geszterédi Szent Anna köznevelési intézmény ünnepélyes tanévnyitóját, amelyen átadják az új udvart, a sportudvart és a játszóteret, valamint a felújításra került tornatermet. A geszterédi ünnepség szeptember 1-én lesz.

Végül az oktatásszervezési főigazgató az új tanév kiemelt feladatairól szólt többek között felhívta a figyelmet Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszuson való részvételre, amelyen egyházmegyei iskoláinkból több mint 1000 diák és közel 400 iskolai dolgozó vesz részt.

7M7A5108

Az ünnepség záró mozzanataként Palánki Ferenc megyéspüspök Szent Gellért-díjakat adott át pedagógusoknak munkájuk elismeréseként:

Molnár Katalin leköszönő EKIF főigazgató a Szent Gellért-díj arany fokozatában, valamint az Emberi Erőforrások Minisztériuma által adományozott Pedagógus Szolgálati Emlékérem szakmai elismerésében részesült.

Plósz Ferenc Gézáné a geszterédi Szent Anna katolikus óvoda óvodapedagógusa és Suba István, a kisvárdai Szent László köznevelési intézmény pedagógusa a Szent Gellért-díj ezüst fokozatában részesültek.

Szent Gellért-díjat a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia alapította azzal a céllal, hogy lehetőséget teremtsen a katolikus közoktatásban végzett kiemelkedő munka elismerésére. A kitüntetésnek méltó rangja van, a dolgozók erkölcsi elismerését és megbecsülését jelenti, akik emberi tulajdonságaikkal, szakmai tudásukkal a testület előtt követendő példát tanúsítanak.

A tanévnyitó ünnepségen két intézményvezetői megbízatást átadására is sor került. Palánki Ferenc megyéspüspök Dienes Béla intézményvezetőt pályáztatás nélkül újabb két évre bízta meg a mátészalkai Széchenyi István köznevelési intézmény vezetésére, valamint Törő András intézményvezetőt szintén pályáztatás nélkül további két évre bízta meg a geszterédi Szent Anna köznevelési intézmény vezetésére és egyben kifejezte köszönetét eddigi magasabb vezetői munkájukért, példamutató elkötelezettségükért.

Palánki Ferenc megyéspüspök atya zárszavában megragadva a lehetőséget köszöntötte és bemutatta a két új tagintézmény egység vezetőit: Kissné Hajósi Anikót, az egy éve működő nyírbátori és Mézesné Makó Zsuzsát, a most induló Debrecen-Józsai óvoda vezetőit, és munkájukhoz Isten áldását kérte.

A Szent Gellért-díjban részesült pedagógusok méltatását itt közöljük:

Kovács Ágnes

Öröm-hír Sajtóiroda/Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye

Benedek Elek – Gólya fecske utra indul

Gólya, fecske útra készül,Búcsúzódik a fészkétül.Kelepelnek, csicseregnek,Szép nyár múltán keseregnek,Jaj de búsan keseregnek!.Még egy-két nap s aztán vége,Eltűnnek a messzeségbe,S gonddal épített fészkükbeAz élelmes veréb ül be,Az élelmes veréb ül be!.Üres már a ház is, kert is,Csend szállta meg azt is, ezt is.A gyermekek, az unokákMind itt hagyták nagyapókát,Szegény öreg nagyapókát!.Tűnődünk a nannyókával:Mi lesz most a sok almával?Az almával, a dióval?A szép piros mogyoróval?A szép piros mogyoróval!.Hej, ha itt volna Lacóka!Sóhajtozik nagyanyóka.Hát Évike! mondom rája,Nagyapóka gyöngyvirága!Szép nevetős gyöngyvirágja!.Nem búsulnánk az ősz miatt,Nem volna a kertünk kihalt.Almát, körtét együtt szednénk,Egész nap csak együtt lennénk,Oh, milyen boldogok lennénk!