Hamvazószerda-Nagyböjt-Húsvét

Március 9. Férfi Lelki Nap-Nyíregyháza

Nagyböjti női és férfi lelkinapot hirdet a Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye – FÉRFI LELKINAP március 9., NŐI LELKINAP április 13.

kovacs.agi

A Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye ismét megrendezi a népszerű női és férfi lelkinapot Nyíregyházán, a Magyarok Nagyasszonya-társszékesegyházban. A férfi lelkinap március 9-én, a női lelkinap április 13-án lesz. A lelkinapokat Dr. Papp Miklós morálteológus, görögkatolikus lelkész tartja.

Mindkét lelkinap programja:
9:00 – Közös ima
9:30 – Előadás – szünet – előadás
12:00 – Palánki Ferenc debrecen-nyíregyházi megyéspüspök szentmisét mutat be
13:00 – Ebéd

Jelentkezni a férfi lelkinapra március 6-ig, a női lelkinapra április 10-ig lehet név és az egyházközség megadásával az eli@dnyem.hu címen.
Érdeklődni lehet a +36 30 776 4492 telefonszámon.

Öröm-hír Sajtóiroda/Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye

Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye Kórházlelkészi Szolgálat

  · 

Idősekért és betegekért végezték a Keresztúti ájtatosságot 2024.március 1-én, pénteken, Mátészalkán, a Kamilliánus Családcsoport tagjainak részvételével.

RÖVID KERESZTÚT

1. állomás: Pilátus ítélete – Hiába mosott a kéz, ha piszkos a lelkiismeret.

2. Jézus vállára veszi a keresztet – Önkéntesen elfogadni a keresztet annyi, mint hűségesnek maradni döntéseinkhez.

3. Jézus először esik el a kereszttel – Újra felállsz, de nem hogy elfuss a kereszttől, hanem, hogy folytasd az utad.

4. Jézus Édesanyjával találkozik – Az együttérzés mértéke a szív szeretete.

5. Cirenei Simon segít Jézusnak – A felebaráti szeretetet az gyakorolja, aki készséges nagylelkűen segítséget nyújtani.

6. Veronika kendőt nyújt Jézusnak – Odanyújtani a kendőt, hogy valaki letörölje az izzadságot annyi, mint a nagy szeretet egy kis jelét adni.

7. Jézus másodszor esik el – Elesni – emberi dolog. Felállni és tovább menni – még emberibb.

8. Jézus és a síró asszonyok – Ahhoz, hogy együtt érezz mással fájdalmában, először saját bűneid felett kell sírnod.

9. Jézus harmadszor esik el – Ha felálltál az elesés után, azt jelenti, hogy önmagadban legyőzted a világ vonzását.

10. Jézust megfosztják ruháitól – Csak a kegyelem és tiszta lelkiismeret ruháját tartsd meg mindig, az a legfontosabb.

11. Jézust keresztre feszítik – A példaadás a legszebb prédikáció. Az önfeláldozásról, a szeretetről is.

12. Jézus meghal a kereszten, a két lator között – A keresztény ember csak jobb latorral halhat meg, Jézus oldalán.

13. Jézus testét leveszik a keresztről – „Kitartani mindvégig” azt jelenti: csak akkor jönni le a keresztről, amikor már meghaltál.

14. Jézust eltemetik – Jézus halála után a sírok többé már nem „örök nyugvóhelyek”.

15. állomás: Jézus feltámad a halálból

keresztút

PostDateIcon p, 2022-04-08 12:55

Gyakorlat: 

zöld böjt

Nyomtatóbarát változat

Ez a keresztút az ifjúságot igyekszik megszólítani. Azokra a fogyasztásaikra, fogyasztásainkra hívja fel a figyelmet, melyek sokszor tudatlanságunk, tájékozatlanságunk miatt okoznak Földünknek sebeket, testvéreink életét nyomorítják meg és teszik lehetetlenné.

1. állomás: Pilátus halálra ítéli Jézust

Lebetonozzuk a talajt a ház mellett, hogy legyen új kocsibeálló. Halálra ítélünk milliónyi apró élőlényt, növényt és rovart.

Ki kell vágni az öreg tölgyeket a hegyoldalban, mert új, panorámás luxus-lakópark épül. Halálra ítéljük az évszázados fákat és a hozzájuk kapcsolódó ökoszisztémát.

Esszük a ropogós csipszet, margarinnal kenjük a kenyerünket és halálra ítéljük az indonéz őserdőket a bennük rejlő biodiverzitással, mert sokhektáros, monokultúrás olajpálmaültetvények kerülnek a helyükre, hogy készülhessen a mi ételeinkhez az olcsó pálmazsír.

És közben mossuk kezeinket, hiszen mi csak jót akartunk, rendet tenni, alkotni, finomakat enni, igazából csupa nemtilos, jószándékú dolgot cselekedni. Mint Pilátus, aki csak békességet akart végre…

Úr Jézus! Segíts, hogy rászánjuk az időt a tájékozódásra, a tanulásra, és észrevegyük, amikor halálra ítélnénk a ránk bízott, teremtett világ titkait, csodáit. Vegyük a fáradságot és keressünk más megoldásokat!

2. állomás: Jézus vállára veszi a keresztet

Jézus ott áll egyedül, már hozzák a keresztet. Mindenki elhagyta. Aki ott lenne mellette – édesanyja, János, az asszonyok – ők sem tudnak közel menni hozzá.

A fogyasztói társadalomnak ezer lehetőséget felvillantó, személytelen nyüzsgése hagyományosan létező közösségeinket szétrombolja. Még a szűk család is egyre több helyen hullik szét. Nézzük órákon át a telefonjainkon a webshopok óriási kínálatát, az üzletek kirakatait, majd logikusan olyan szakmát, munkahelyet választunk, ahol sokat keresünk, azért, hogy bármit megvehessünk, vagy bárhová elutazhassunk. Cserébe rendelkeznek az időnkkel, gondolatainkkal, mi pedig egyedül maradunk elszakadva barátainktól, családunktól, közösségünktől, Istentől. Vállunkra veszünk egy olyan keresztet, ami nem Jézusé és szétzúzunk vele mindent magunk körül.

Szeretetvágyunkat csak Isten töltheti be. Nézzünk hát jól körül és keressük meg az Ő keresztjét: a családtagjainkra való odafigyelést, a gyengékkel való irgalmasságot, a környezetpusztító igényeinkről való lemondást. Úr Jézus, segíts megtalálnunk igazi keresztünket!

3. állomás: Jézus először esik el a kereszt súlya alatt

Húst ettem. Ma is, tegnap is. Nincs benne semmi különös, hiszen ez természetes, mindenkinek jár. Mostanság az északi féltekén ez így van rendjén. A húsfogyasztás bűnértéke nulla. Az Úr mégis összerogy…

Mert az állatok számára nevelt takarmány elfoglalja a szántóföldeket és emiatt sokan éheznek.

Mert az állattartó telepek hígtrágyája beszennyezi a vizeket és így sokak nem jutnak tiszta ivóvízhez.

Teremtménytársaink pedig rettenetes körülmények között, összezsúfolódva, abszurd módon megnövesztve, futószalagon végzik életüket nap mint nap asztalunkon.

Úr Jézus! Segíts megértenünk, elfogadnunk, hogy mai átlagos húsfogyasztásunk csak igény, nem szükséglet. Segíts, hogy megtaláljuk a helyes mértéket, és ahhoz is megkeressük az a beszerzési forrást, ahol az állat megkapta a neki járó teremtményi méltóságot.

4. állomás: Jézus találkozik édesanyjával

Ki értheti meg Mária fájdalmát? Az Ajándék, akit Isten rábízott, akit táplált, nevelt és szeretett, akiben gyönyörködött, most szenved és keresztet cipelve megy a vesztőhely felé, olyan lett, aki elől iszonyattal eltakarjuk arcunkat. Mária mégis odalép, szemébe néz Fiának, és engedi, hogy a szívét tőr járja át.

Az ajándékba nekünk adott világ is pusztul körülöttünk. Korallszigetek élővilága tűnik el, szeméthegyek és szemétszigetek nőnek helyettük, a szennyezett vízen olajjal borított állatok vergődnek, orángutánok menekülnek a felégetett őserdőből. Erdőtüzek és árvizek pusztítják testvéreink otthonát, akik aztán klímamenekültekként vándorolnak szerte a világban. Ne forduljunk el közönnyel, legyintve, mert szinte már megszoktuk ezeket az eseményeket. Forduljunk szembe velük, tekintsünk újra és újra rájuk és engedjük, hogy fájjon.

Mária, adj bátorságot, hogy veled együtt bele merjünk tekinteni a teremtett világ szenvedésébe! Az így megélt fájdalom csírája lehet annak, hogy cselekedjünk, változtassunk, megtegyük azt, amit nekünk kell megtennünk.

5. állomás: Cirenei Simon segít Jézusnak vinni a keresztet

Cirenei Simont kényszerítették. Nem értette, miért éppen őt, és nem volt különösebben kedve vinni a keresztet…

Lehet, hogy először nem magunktól fogunk változni. Lehet, hogy valaki szólni fog, hogy nem kéne, vagy éppen másképp kellene tennem valamit.

Lehet, hogy először nem fogom érteni, hogy miért nem kéne kocsival vitetnem magam különórára, hogy felesleges a legújabb okosórát kikönyörögnöm, vagy hogy tekerjem lejjebb télen egy fokkal a fűtést és inkább vegyek fel egy pulóvert. És hogy jó buli egy közösségi komposztálót gondozni a haverokkal, vagy részt venni a PET kupán egy palackhajóról gyűjtve a Tisza vizén úszó PET-palackokat.

Lehet, hogy először nem fogom érteni vagy nem lesz hozzá kedvem. De ha együtt tesszük, ha mindnyájan megfogjuk a keresztet, egyszer csak majd látni fogjuk, hogy az Úrral együtt hordozzuk, egyre többen és többen vagyunk és a teremtett világért járt keresztút nem lesz hiábavaló.

6. állomás: Veronika kendőt nyújt Jézusnak

Veronika oly nagyon kicsi dolgot tett. Talán sokan azt kérdeznék: Volt-e bármi jelentősége, hogy megtörölte Jézus izzadt, véres arcát? És Krisztus arca mégis fölragyogott a kendőjén.

Ferenc pápa azt írja a környezetvédelemről szóló körlevelében: „Ha mély motivációk által vezetve valamit újra felhasználunk ahelyett, hogy gyorsan kidobnánk, az olyan szeretetcselekedet, amely belső méltóságunkat fejezi ki.”

Tegyük meg azt az apró dolgot, ami hirtelen szembejön az életünkben! Talán először azt gondoljuk magunkban, miért csinálom, ha mások mulatnak rajta, észre sem veszik, vajon mi értelme ennek az egésznek? Mindenképpen van. Mert egy szeméttől megtisztított erdőben felragyog Jézus arca. Mert egy kis cserép virág, amit szeretettel gondozunk, Megváltónkat tükrözi vissza. Ha készítünk egy méhecskehotelt, lakóinak zümmögése Őróla énekel. Simogassuk meg embertársunkat! Szeméből Urunk szeme néz vissza ránk.

Úr Jézus! Segíts meglátnunk arcodat a teremtett világban! Segíts, hogy aprónak tűnő tetteinkkel mások számára is láthatóvá tegyük vonásaidat!

7. állomás: Jézus másodszor esik el a kereszt súlya alatt

Előimádkozó: Imádunk téged Krisztus és áldunk téged!

Válasz: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.

Most fognak kijönni az új Xiaomi telefonok, fantasztikus kamerákkal. Váltanom kell…

Muszáj megvennem azt a tábla oreós Milkát, az a kedvencem. Összevesztem a barátnőmmel, szükségem van egy kis vigasztalásra.

Láttam egy nagyon menő gatyát, holnap megveszem, abba akarok hétvégén menni a hb-ba.

És Jézus a legnagyobb megdöbbenésünkre megint összerogy.

Mert vállára tettük az afrikai bányász gyötrelmes életét, aki embertelen körülmények között vájja ki az új telefonjainkhoz szükséges ritka fémeket, s munkájáért épp csak annyi bért kap, hogy családja éhen ne haljon, s ő maga másnap újra mehessen bányászni.

Mert ott van Jézus vállán a földet kizsigerelő kakaóültetvényeken éhbérért dolgozók, az ázsiai varrodákban fillérekért a gép fölé hajoló asszonyok élete.

Segíts Megváltónk, hogy megtaláljuk a helyes mértéket! Azt, ami a világ közös, egyetlen, és nem növelhető asztaláról minket megillet.

8. állomás: Jézus a síró asszonyokkal találkozik

Jaj, idén megint nem volt hó, és jaj, soha nem fagy már be a Balaton!

Jaj, mennyi eső esett egyszerre, mindenütt villámárvizek! Ilyen nem volt még!

Jaj, milyen meleg van, a hőségnapok száma egyre több egy évben!

Jaj, tűzvész, árvíz, tornádók és szökőárak mindenütt a világban!

Jajgatunk, siránkozunk, és kesergünk. Jézus pedig azt mondja: „Magatokat sirassátok, és gyermekeiteket! Mert jönnek majd napok…”

Igen, félünk a jövőtől. Vannak testvéreink, akik már a klímaszorongásig is eljutottak. Innen is – onnan is azt hallani, hogy 2050 körül egyre komolyabb problémák merülnek föl, ha nem változtatunk szokásainkon, mezőgazdaságunkon, energiafelhasználásunkon. És a gyermekeink, és az őket követő generációk?

Segíts bennünket Jézusunk, hogy a nagy közös siránkozás helyett összefogjunk, egymást tanítva és segítve. És az utánunk jövő nemzedékre gondolva mindent megtegyünk a teremtett világ megőrzéséért!

9. állomás: Jézus harmadszor esik el a kereszt súlya alatt

Gyorskajáldában enni nagyon király! Vagy amikor megérkezik az ételfutár és hozza, amit rendeltünk. Csakhogy amikor végeztünk, nagy halom zsíros-maszatos papír és műanyag marad utánunk. Ugyan betiltották az egyszer használatos műanyagokat, de a papírpoharak bélelve vannak egy fóliával, nem gyűjthetők szelektíven. És valószínűleg amúgy is lusták lennénk szétválogatni…

A szünetben beugrottunk a haverokkal a SPAR-ba. Muszáj egy kis snack-et beszerezni. Egy zacskó chips, XIXO-cola, egy fél literes Fanta, esetleg egy 7DAYS croissant. Sajnos, nem volt a közelben szelektív kuka…

És Jézus harmadszor is földre rogy. Mert egyáltalán nemtilos vásárlásaink következtében szemétlerakók hegyei nőnek körülöttünk tönkretéve a tájat. Szemétégetők füstje, Ázsiában illegális műanyag újrahasznosító üzemek mérgező gőzei betegítik meg az ottélőket és a munkásokat egyaránt.

Harmadszor is a porba zuhanó és újra felálló Megváltónk! Segíts megértenünk, hogy minden egyes döntésünk felelősséggel jár, mert mindennek van elő- és utóélete, és egyáltalán nem mindegy, hogy a teremtett világ mennyi sebet kap általa.

10. állomás: Jézust megfosztják ruháitól

Jézus áll, mezítelenül, védtelenül, mindentől megfosztottan.

Tarra vágjuk az erdőt, a víz és a szél elhordja a talajt, ott állnak a sziklák csupaszon.

Kiszórjuk a gyomirtót, ott a talaj élettelenül. A növényeknek csírája sem marad.

Fölszántjuk, rotáljuk, tárcsázzuk, műtrágyázzuk a termőföldet, megfosztva szerkezetétől, a benne nyüzsgő élőlényektől, életet adó mikroorganizmusoktól és természetes tápanyagoktól.

Így árad ránk a milliónyi információ, hír és üzenet, video, youtube csatorna és alattomosan szétveri elmélyülő gondolatainkat, megélt, személyes kapcsolatainkat a többi emberrel és Istennel, és meztelenít minket fogyasztókká.

Jézusunk, értünk vállalt csupaszságod és egyedülléted segítse megérteni helyzetünket és megfogni egymás kezét, hogy közösséggé válva felvérteződjünk a teremtett világért való küzdelemben.

11. állomás: Jézust a keresztre szegezik

A katonák, akik Jézus kezébe és lábába verték a szögeket, nem ismerték Őt, nem tudták kicsoda, csak teljesítették a napi feladatot, megkapták érte a pénzt. Benne voltak a megszokás rendszerében.

Mi sem ismerjük a kisgyermeket, aki hajnalban kelve matchatéval megy a kakaóbabot kitermelni a csokoládénkhoz, az indiai, vietnami asszonyokat, akiknek keze csupa seb a kesudió pucolásától. Oly könnyű legyinteni annak szenvedésére, akit nem ismerünk.

Úr Jézus! Te azt mondtad akkor, amikor épp a szögek fúródtak a testedbe: „Bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek!” Kérünk, ébreszd föl bennünk az elszánást, hogy lépjünk ki a közöny, a tudatlanság, és a mellénézés kényelméből, észrevegyük a szenvedést, amit okozunk és húzzuk ki Földünk testéből a szegeket, amelyeket meggondolatlan döntéseinkkel mi magunk kalapáltunk oda.

12. állomás: Jézus meghal a kereszten

A haldokló Jézus egyik fájdalmas szava a kereszten ez: „Szomjazom!”

Hány testvérünk kiáltja ezt világszerte! Fél napokat gyalogolnak egy-egy kanna vízért, mert az éghajlatváltozás miatt nem jön eső, mert kiszáradnak a folyók és a patakok és nőnek a sivatagok. Mert az ipari létesítmények és a szeméthegyek beszennyezik az ivóvízforrásokat és az égből savas eső hullik. A szemétszigeteket hátán hordó óceán vize szökőárrá változik, és elsodorja az amúgy is nehéz körülmények között élő testvéreink otthonát, veszélyezteti életüket.

Jézus végül, miután megízlelte az izsópra tűzött szivacsot, azt mondta: „Beteljesedett!” és kilehelte lelkét, meghalva mindazokért, akik szomjan halnak szerte a világon és értünk is, akik hosszan zuhanyzunk, locsolunk és medencéket töltünk meg elpazarolva az éltető ivóvizet.

Jézusunk, szomjadat és halálodat szemlélve add, hogy megértsük: az, hogy védelmezői legyünk Isten művének, nem valami szabadon választható feladat, hanem lényegi része keresztény életünknek.

13. állomás: Jézus testét leveszik a keresztről és Mária ölébe fektetik

Jézus teste élettelen. De az Őt karjaiban tartó Édesanyja szívében életre kel. Ahogy nézi őt, látja, amint babaként gügyögve mosolyog rá, ahogyan kisgyermekként feléje szalad, 12 évesen magyaráz Jeruzsálemben az írástudóknak, fiatal férfiként segít József munkájában. És még mindig hisz az angyal ígéretének, hogy Ő a Magasságbeli Fia. Átjárja őt a fájdalom, öleli gyermeke hideg, mozdulatlan Testét, de mégis hisz benne, hogy élni fog.

Gépekkel és vegyszerrel működtetett élelmiszertermelési módjaink kiszorítják a helyi gazdálkodási formákat, tájfajták – növények és állatok – tűnnek el örökre. Ócska használati tárgyak tömeggyártása ítél halálra hagyományos foglalkozásokat. Nemzetünk, emberségünk, az előttünk élő nemzedékek kincsét felejtjük és herdáljuk el néhány évtized alatt. Ne engedjük! Öleljük magunkhoz, tegyük élővé hagyományainkat, népdalainkat, ünnepi jellegzetességeinket beépítve mindennapjainkba, akár helyi hagyományokat is újraélesztve.

Mária, segíts, hogy észrevegyük és élettel töltsük meg emberségünk kincseit ott, ahol a világ értelmetlennek, elavultnak, holtnak látja!

14. állomás: Jézus testét a sírba teszik

Aremateai József és Nikodémus nem értett egyet főtanács határozatával, mégis megtették, amit csak ők tudtak megtenni. Aremateai József bátran elment Pilátushoz, és elkérte Jézus testét, így megmentette attól, hogy a többi kivégzett holttestével együtt az erre a célra kijelölt, megalázó helyre temessék, valamint saját, frissen vájt sírhelyét ajánlotta fel. Nikodémus pedig közel száz font drága mirha és aloe keveréket hozott, melyekkel együtt az Úr testét gyolcsba göngyölték.

Vajon megtesszük-e azt, amit csak mi tehetünk meg? A körülöttünk zajló eseményekkel sokszor nem értünk egyet, és vannak folyamatok, amik valóban nem rajtunk múlnak. De amik igen? Szervezünk-e szemétszedést az iskola körül? Beállunk-e gondozni egy közösségi komposztálót? Csatlakozunk-e egy teremtésvédelemmel foglalkozó civil szervezethez bekapcsolódva munkájukba? Keressük-e a módját, hogy jelezzük a felnőtteknek, a döntéshozóknak: veszélyben a bolygónk, és sürget az idő?

Jézusunk! Élettelenül látni téged bizonyára reménytelen helyzetnek tűnt… József és Nikodémus mégis megadták halott testednek a tisztelet és méltóságot, s így hozzátették a magukét a feltámadásodhoz. Segíts bennünket, hogy ökológiai megtérésünk elősegítse a teremtett világ megmentését!

Nagyböjti ima

Úr Jézus, szent negyvennapos
böjtöd vállaljuk újra most:
üdvünkre példát adsz nekünk,
hogy fékezzük természetünk.
Légy hát az Egyház támasza,
légy bánatunknak orvosa;
megtört szívünk kér gyógyulást:
adj bánat szülte tisztulást!
Áraszd ránk bő Kegyelmedet,
bocsáss meg régi bűnöket,
s lelkünket újaktól Te óvd,
örök jóságú Alkotónk!
Kérünk, hogy évi böjtjeink
és más vezeklő tetteink
számunkra Tőled nyerjenek
boldog húsvéti ünnepet!
Kegyes Háromság, Tégedet
imádjanak már mindenek,
s kiket megújít nagy kegyed,
zengjük dicső új éneked.
Ámen.

Ne hajolj meg a sors előtt, csak azért, mert az úgy kívánja. Célod van, s aki ismeri a célt, merje birtokolni a rávezető eszközöket is. Ha mégis elgyöngülnél a cél előtt, fordulj a szívedhez tanácsért. Egy kis késlekedés nem árt: ami hamar áll elő, hamar a semmibe vész. Nincs jobb társ az erős szívnél, mely a kellő pillanatban átsegít a bajokon. Élj a szív törvénye szerint! Akinek célja: a helyes élet – annak eszköze: az emberség.

Hioszi Tatiosz

AMIT MÁSKÉPPEN CSINÁLTAM VOLNA
-elmélkedés-

Bronnie Ware egy nővér, aki éveket töltött halálos betegek ápolásával, az életük utolsó 12 hetében. Összegyűjtötte a haldokló emberek vallomásait, az „5 dolog amit megbánsz a halálos ágyadon” c. könyvben. Azok közül, akiket megkérdeztek, hogy mit bántak meg leginkább, vagy mit csináltak volna másképpen, a legtöbben ugyanazokat a válaszokat adták.

Ware beszámolója szerint az emberek sokat fejlődnek, amikor hirtelen szembesülnek saját halandóságukkal. Életük végén világosan meglátják, hogy milyen hibákat követtek el. „Arra a kérdésre, hogy mit sajnálnak leginkább, vagy mit csinálnának másként, újra és újra ugyanazok a válaszok jöttek.” A nővér nemrég megjelent könyvében össze is foglalta az öt leggyakrabban elhangzó mondatot.

„Bárcsak lett volna bátorságom arra, hogy olyan életet éljek, amilyet én szerettem volna,
és nem olyat, amit mások vártak el tőlem.”

„Ez volt az a mondat, amit legtöbbször hallottam – írja Ware. – Az emberek az életük végén világosan látják, mennyi álmuk maradt beteljesületlen, és rájönnek arra is, hogy ez többnyire nem a körülményeiknek, hanem a saját döntéseiknek az eredménye. Az egészség szabadságot jelent, de ezt sokan csak akkor ismerik fel, amikor már késő.”

„Bárcsak ne dolgoztam volna olyan sokat.”

A nővér szerint ez minden egyes férfibeteg szájából elhangzott. A nőknél ez kevésbé volt jellemző, mivel Ware időskorú hölgyeket ápolt, akiknek az életmódja még eltért a mai modern szokásoktól, így nem ők voltak a fő kenyérkeresők. „Minden férfi sajnálta, hogy kimaradt az életéből gyermekeinek a fejlődése és feleségének a társasága. Mindannyian bánták, hogy olyan sok időt töltöttek a mókuskerékben a megélhetés miatt.”

„Bárcsak lett volna bátorságom kimutatni az érzelmeimet.”

Sokan a békesség kedvéért lefojtják az érzéseiket. Így aztán középszerű életre rendezkednek be, és nem lesz belőlük az, akik lehetnének. Ware szerint sokan épp a lefojtott keserűség és neheztelés miatt betegszenek meg. Ha valaki időben veszi a bátorságot, és világossá teszi saját határait, a kezdeti esetleges konfliktusok után ez új, egészségesebb szintre emelheti a kapcsolatait.

„Bárcsak szorosabb kapcsolatot tartottam volna fenn a barátaimmal.”

Az emberek gyakran nem értékelik kellőképpen a jó barátságokat. „Sokak annyira elmerültek a saját dolgaikban, hogy közben nagyszerű barátságokat hagytak elsikkadni. Mélyen megbánták, hogy nem tettek erőfeszítéseket ezeknek az ápolására.” Ware szerint a halál árnyékában a fizikai dolgok elhalványulnak. Persze ilyenkor mindenki igyekszik elrendezni az anyagi ügyeit, de ez már inkább csak a hátrahagyott szeretteik érdekében történik. A végén már csak a jó kapcsolatok és a szeretet számít.

„Bárcsak boldogabb lettem volna.”

A nővér szerint meglepően gyakori volt ez a megbánás is. „Sokan csak életük végén jönnek rá, hogy a boldogság döntés kérdése. Régi szokásokat, beidegződéseket követnek, és a változástól való félelem miatt inkább elhitetik másokkal és magukkal is, hogy elégedettek, pedig a szívük mélyén ők is vágynak egy nagy nevetésre és egy kis bolondozásra. A halálos ágyán már senkit nem érdekel, hogy mások mit gondolnak róla.”

Jézus panasza

Ti Mesternek hívtok,

és nem kérdeztek engem.

Útnak neveztek,

és nem jártok rajtam.

Világosságnak hívtok,

de nem néztek rám.

Életnek neveztek,

és nem kerestek engem.

Bölcsnek hívtok,

és nem követtek engem.

Irgalmasnak neveztek,

és nem kértek tőlem.

Igazságosnak hívtok,

és nem bíztok bennem.

Hatalmasnak neveztek,

és nem féltek tőlem.

Ha egyszer örökre elvesztek,

ne okoljatok engem.

Nagyböjti javaslatok az Országos Lelkipásztori Intézet honlapján

HAZAI – 2024. február 19., hétfő | 20:55

Az Országos Lelkipásztori Intézet (OLI) összegyűjtötte az idei nagyböjtre kínált jó gyakorlatokat, a húsvétra való lelki felkészülést segítő ötleteket, honlapokat, a szent negyven nap időszakában hasznosan forgatható kiadványokat.

A honlapon letölthető többek között a Pécsi, illetve a Székesfehérvári Egyházmegye által összeállított nagyböjti lelkigyakorlatos füzet, továbbá a nagyböjti ferences naptár is.

Az oldalon találhatunk letölthető evangéliumi színezőt gyermekeknek; feleségek, édesanyák, illetve férjek, édesapák számára összeállított lelkiismeret-vizsgálatot; lelkitükröt rendszeresen gyónók számára, ugyanígy ritkán gyónók számára; gyónási segédletet, valamint keresztútgyűjtemény is elérhető a lelkipásztori intézet internetes oldalán.

Magyar Kurír

Nagyböjt a családban

Nem könnyű elmagyarázni egy kisgyereknek, mi is a nagyböjt lényege. Az amerikai From the Sheepfold blog szerzője nagyszerű ötletet adott arra, hogyan kerülhet közelebb Krisztushoz a család apraja-nagyja a másokért mondott ima által.

A gyerekek és a szülők közösen összegyűjtöttek negyven imaszándékot, amelyekben mások számára kérnek valamit. Ezeket felírták egy-egy papírcsíkra, majd véletlenszerű sorrendben füzért készítettek belőlük. A böjt alatt esténként letéptek egy-egy gyűrűt a füzérről, és az azon olvasható szándékért együtt imádkoztak.

http://fromthesheepfold.blogspot.hu/…/try-this-lent.html

Az embernek bárhol és bármikor lehetősége nyílhat arra, hogy úgy szeressen, mint Jézus.

Kedves Olvasóm!

Nem tudod átérezni egy hajléktalan fájdalmát addig, míg nem töltesz egy hosszú téli éjszakát kint az utcán. Nem tudod átérezni az éhséget, ha még sosem feküdtél lel korgó gyomorral.

És nem tudhatod, hogy milyen szegénynek lenni, hogyha soha nem maradtál pénz nélkül az utcán.

A fenti sorok úgy, ahogy vannak igazak.

Megtapasztalásuk után az ember egészen másképpen kezd el gondolkodni.

Mai történetünk egy édesanyáról szól, aki meglátott az utcán egy nagyon éhes, piszkos árvagyereket. Megfogta a kezét, és elvitte a saját házukba, ahol már az árvagyerekkel egyidős fia várta, aki nagyon furcsállta a dolgot. Az édesanya megetette, kiválogatott egy pár darab tiszta ruhát a fia szekrényéből, majd ételt, ruhát pakolta hazaküldte a kisfiút.

Az édesanya gyermeke számára csak ennyit mondott: Jézus is így tett volna! Mert ez az édesanya tudta, hogy milyen árvának és éhesnek lenni egyaránt.

Nem tudhatjuk, hogy mikor köszön vissza ránk Jézus arca. Nem tudjuk, hogy mikor segítettünk egyetlen egy mosollyal, öleléssel, jó szóval, vagy netán egy falat kenyérrel és változtattuk meg egy ember életét.

Ezért felhívásként írom a következő sorokat: Addig adjunk, amíg tudunk. Addig szeressünk, amíg dobog a szívünk, mert utána már nem tudunk. Ezért tegyük fel minden reggel a kérdést: Ma mit tenne Jézus?

A Van Erőm elérhető a következő linken:

https://www.vanerom.com/post/20210218

Ady Endre: HAMVAZÓSZERDÁN

Meghajtom bűnbánón fejem

S mit rég’ tevék, imádkozom.

Általnyilallik lelkemen

Egy rég’ nem érzett fájdalom.

Egy rég’nem érzett fájdalom

Imára szólít engemet,

Hisz’ örömtől imádkoznom

Oly régen-régen nem lehet.

Ez a nap már rég’ az én napom,

Ez a bánat régi, régi kincsem,

Nem a bűnbánásra alkalom,

De örök lelkiharc, örök Isten!

Nem az örömnapoknak álmát

Siratom némán, könnytelen szemekkel,

Hanem lelkem borongó árnyát,

Kisértő, rémes szellemekkel…

Ejh! hagyjuk a sírást,

Sírjon, kit bűne sírni késztet,

Pohár csendüljön, ébredjen a szív:

Ma ünnepel halál, enyészet…

Ma zokogástól hangos a templom,

Könny a szemekben, hamu a fejen,

Dalra fel, míg mások zokognak,

Ez a nap az én régi ünnepem!

Magyar Katolikus Egyház

Kedvencek  ·   · 

✝️A húsvétra felkészítő negyvennapos böjt hamvazószerdán veszi kezdetét, amely idén február 14-ére esik. A keresztények ebben a bűnbánati időszakban Jézus Krisztus feltámadásának, a húsvétnak a megünneplésére készülnek, a hitben való elmélyülés, a kiengesztelődés és a lemondás segítségével.

✝️A negyvennapos böjt a IV. századra vált általánossá a keresztény világban. A vasárnapot, mivel e napon az Úr feltámadását ünnepeljük, az Egyház nem tekinti böjti napnak, így a VII. század óta szerdai nappal kezdődik a nagyböjt, tehát hamvazószerdától húsvét vasárnapig a böjti napok száma éppen negyvenet tesz ki. A XI. századig olyannyira szigorú volt, hogy késő délutánig semmit sem ettek; húst, tejterméket és tojást pedig a böjti napokon egyáltalán nem fogyasztottak.

✝️Napjainkra az Egyház mára enyhített a böjti szabályokon, de hamvazószerdára és nagypéntekre szigorú böjtöt ír elő: a 18 és 60 év közötti hívek lehetőleg csak egyszer étkezzenek és még kétszer vehetnek magukhoz élelmet (hazánkban ez a szabály abban a formában honosodott meg, hogy csak háromszor lehet étkezniük és egyszer jóllakniuk). E két napon és nagyböjt többi péntekén 14 évesnél idősebb tagjait arra kéri az Egyház, hogy a böjti fegyelem részeként ne fogyasszanak húst.

✝️A görögkatolikus egyházban hamvazószerda előtti hétfőn megkezdődik a nagyböjti időszak.

✝️Fontos azonban rámutatni arra is, hogy a húsételtől való tartózkodás nem önmagában tekinthető böjti cselekménynek. Egyszerűen a hús fogyasztása az ókori – középkori ember számára sokszor ritka, ünnepi alkalomnak számított, vagyis az erről való lemondás az adott kultúrában valóban a bánat és az önmegtagadás alkalmas kifejezőeszközének bizonyult. E gondolatot tovább folytatva, kiegészítve azzal, hogy az ószövetségi gyakorlatban az egyéni bánatnak is számos formája lehetett, kérdésként áll a külső böjt gyakorlata a modern ember előtt, azaz mi az az érték, szokás az életemben, amihez általában ragaszkodom és az Isten előtti meghajlás jeleként szívesen lemondanék róla?

AMIKOR HAMVAZÓSZERDA ÉS VALENTIN-NAP EGY NAPRA ESIK

Az idei Valentin-nap más lesz, hiszen ekkor kezdődik a nagyböjt is. De van okunk ezt a két jeles napot egyszerre ünnepelni!

Az idei Valentin-napon nem lesz szívalakú óriási bonbon. Nem lesz elegáns steakvacsora a kedveseddel. Idén ugyanis Szent Bálint ünnepe egybeesik a hamvazószerdával. Igen, a romantikáról és a finom vacsorákról, virágokról és csokoládéról ismert napot idén a katolikusok mindenütt böjtöléssel, lemondással és hamuval ünneplik.

Számomra a hamvazószerda és a Valentin-nap egybeesése ritka ajándék. Ez a romantika csúcsa. A házasság nem csak érzésekből és testi vonzalomból áll. Nem a romantikus vacsorák, a vörös rózsák vagy a gyémánt fülbevalók összessége. Néha ezek a dolgok is kellenek – de nem mindig. A romantika sokkal, de sokkal mélyebbre hatol.

Azt akarjuk, hogy a másik ember az életünkben legyen. Szeretnék a feleségem közelében lenni, és mosolyogni látni, vele együtt gyermeket nevelni, és vele megöregedni. De ha a vágyam megmarad a felszíni szinten, hogy csak azért akarom őt, amit ő adhat nekem, ha csak arra a lobogó lángra vagy romantikára vágyom minden nap minden pillanatában, akkor a szerelmünk valójában nem romantika. Hanem önzés.

A valódi vágy a szeretett személyt keresi, és teljesen kiüresíti magát a másikért.

A romantikus vágy az a vágy, hogy boldoggá tegyem a feleségemet, és hűséges legyek hozzá, függetlenül attól, hogy az adott pillanatban van-e kedvem hozzá vagy sem.

Ez magában foglalja a böjtöt, a lemondást és a hamut is. Férjként naponta tanulom, hogy távol tartsam magam a lusta és önző szokásaimtól. Életem munkája, hogy egyre inkább tartózkodjak a bűnöktől, és önmagam legjobb változatává váljak. Ez az énem a legjobb ajándék, amit a feleségemnek adhatok. A vezeklés alatt azt az elhatározást értem, hogy aktívan gyógyítom a múltbeli károkat, amelyeket a kapcsolatunkban okoztam, és dolgozom a jellememen. Így mutatom meg a feleségemnek, hogy szeretem őt, és nem veszem természetesnek a kapcsolatunkat.

Hogyan lett Bálintból szent?

Nézzük meg Szent Bálint életét. Bálint egy pap volt, aki körülbelül 200 évvel Krisztus után élt a Római Birodalomban. Abban az időben Claudius császár tiltotta, hogy a párok katolikus pap előtt kössenek házasságot. Megpróbálta lerombolni a keresztény házasság alapjait abban a reményben, hogy az ott élők elhagyják a hitet, és visszatérnek a pogány római kultuszokhoz. Bálint csendben lázadt, és továbbra is segített a pároknak a házasságkötésben. Így kötjük az ő tevékenységét a szerelemhez.

Végül elfogták és letartóztatták, amiért házaspárokat ad össze. Börtönbe vetették és halálra ítélték. Ott tudta meg, hogy börtönőrnek van egy vak lánya. A halála előtti éjszakán írt neki egy levelet, amelyben elmondta, mennyire szereti a lányt Isten. De hogyan tudta volna a börtönőr lánya elolvasni a levelet? Hiszen vak volt. A következő napon, amikor Bálint mártírhalált halt, a börtönőr lánya meggyógyult. Látott. Ezáltal Szent Bálint élete és szavai Krisztus teljes önfeláldozását tükrözik az egyház számára.

Isten romantikus szerelme irántunk

Isten irántunk való szeretete, metaforikusan szólva, romantikus.

Úgy akar minket szeretni, ahogyan a vőlegény vágyik a menyasszonyára.

Jézus szeretete olyan teljes, olyan erős, hogy életét adja értünk. Szent Bálint osztozik ebben a szeretetben, feláldozza magát a gondjaira bízott emberek szolgálatában. Nagy vágya volt, hogy a boldogság felé segítse a párokat. Legyen ilyen erős a szeretet minden férj és feleség között.

Hamvazószerda tehát a romantikus szerelemről is szól. Talán ezért nevezi G. K. Chesterton a kereszténységet örvénylő, romantikus kalandnak, amelyet az a hit éltet, hogy mindent a szeretet hat át. Talán ezért nevezi Tolkien leveleiben a szentséget az egyetlen nagy dolognak, amit szeretni lehet ezen a földön. Ez a szeretet nem marad az Egyházon belül. Kiárad, és – ahogy Tolkien mondja fiának, Christopher-nek – „minden földi szerelmetek igazi útja” lesz. Az isteni romantika segít bennünket minden más kapcsolatunkban is.

Forrás: Aleteia (777)

Fordította: Szilágyi Anna 

MELYEK A KATOLIKUS BÖJTI ELŐÍRÁSOK?

Katolikus Kisokos – 10. rész

Böjt időpontjai

Húshagyókedden lezárul az egyházi év Urunk megkeresztelkedése ünnepétől kezdődött rövidebbik évközi időszaka és hamvazószerdán kezdetét veszi a húsvétra való felkészülés bűnbánati ideje, a nagyböjt.

Nagyböjt az adventhez hasonlóan, de annál még hangsúlyosabban kifejezetten az elcsendesedés, az intenzívebb lelki életre való felhívás időszaka annak érdekében, hogy szívünket megfelelően elő tudjuk készíteni a közelgő nagy ünnepre. Ehhez az Egyház több évszázada kialakult gyakorlatokkal segíti a híveit. Ezek közé tartozik a böjt, az alamizsnaadás, a rászorulók segítése, a több jócselekedetre való felhívás.

Nagyböjtben a hívőket arra kéri segítő jelleggel az Egyház, hogy próbáljanak lemondani számukra kedves dolgokról azért, hogy az általa sokszor túl sok időt vagy energiát felemésztő percekben inkább az Istennel és az embertársaikkal való kapcsolatuk javítására fordítsanak több figyelmet.

A böjt, a lemondás fontos, hogy egyéni legyen, ám az Egyház már a kezdeti időktől fogva Jézus 40 napos sivatagi böjtölését mintául véve előír néhány alapvető böjti szabályt a híveknek, hogy legalább ez a minimum egy segítő mankóul szolgálhasson.
A kötelezően előírt böjtölésnek három szintje van:

SZIGORÚ BÖJT (évente 2 nap)

Szigorú böjtöt évente két alkalommal, a nagyböjt kezdőnapján, valamint Jézus halálának napján, nagypénteken kell tartania minden katolikus hívőnek.
Ez azt jelenti, hogy 14 éves kortól kötelező a hústilalom (melegvérű állatok húsának fogyasztása tartozik bele, tehát pl. a halak, tenger gyümölcsei nem). Kivételt jelenthet természetesen a betegség vagy az édesanyák áldott állapota.
18 és 60 év között ezenfelül azt is kéri az Egyház, hogy ezen a napon csak egyszer étkezzünk bőségesebben, ezenkívül pedig legfeljebb két alkalommal vegyünk még valamit magunkhoz erősítésként így emlékezvén Jézus szenvedésére.

HÚSTILALOM (nagyböjt pénteki napjai)

Nagyböjt minden péntekén szintén hústilalmat kell tartania minden katolikus hívőnek, aki 14. életévét betöltötte és nem beteg, stb. Az étkezések száma azonban ezeken a napokon nincs korlátozva.

BŰNBÁNATI NAPOK

Az év összes pénteke bűnbánati nap Jézus kereszthalálára emlékezvén. Ez azonban nem jelent kötelező hústilalmat. A hívők vagy böjttel vagy pedig több jócselekedettel kell, hogy megszenteljék ezeket a napokat.

Reméljük, hogy tudtunk segíteni a böjti előírások pontos összegyűjtésével. Kérünk mindenkit, hogy a kötelező minimumokon túl találják meg a böjtölésnek azt a formáját is, amelyre személy szerint a mai körülmények között szükségük van. Böjtölni lehet a televízió vagy az okostelefon kikapcsolásával is…(Munkás Szent József Plébánia)