Egyházközség/2- 2023/24.

Egyházközségünk életéből…

Március

Szeretettel várunk mindenkit MÁRCIUS 23-ÁN (szombaton) a Városi Kersztúti imádságunkra.

Indulás 15 órakor a Ráckerti templomból.

Férfi Lelki Nap Nyíregyházán

Mindkét lelkinap programja:
9:00 – Közös ima
9:30 – Előadás – szünet – előadás
12:00 – Palánki Ferenc debrecen-nyíregyházi megyéspüspök szentmisét mutat be
13:00 – Ebéd”(dnyem)

HARMADIK LÉPÉS

Harmadik előadónk március 17-18-19-én – egyben a március 17-én tartott Templombúcsúnk celebránsa- : Palánki Ferenc megyéspüspök, Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye.

Előadásának témája: „Örömet hírdetek nektek!”

A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia körlevele a 2024. évi nagyböjti tartósélelmiszer-gyűjtésről

HAZAI – 2024. február 24., szombat | 10:50

Nagyböjti tartósélelmiszer-gyűjtést hirdet a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia.

Kedves Testvérek!

Nagyböjti lelki zarándokutunkon a megváltás misztériumának megünneplésére készülünk, amely Krisztus feltámadásában csúcsosodik ki számunkra. Az Egyház közössége segíti lelki utunkat, merítve azokból a hagyományokból, amit kétezer év alatt ránk hagyott a Szentírásban, a liturgiában és a lelkiségi hagyományokban.

Nagyböjti utunkon jusson eszünkbe Isten Izajás próféta által adott üzenete:

„Tudjátok, milyen az a böjt, amelyet én kedvelek? Ezt mondja Isten, az Úr: Törd össze a jogtalan bilincseket, és oldd meg az iga köteleit! Bocsásd szabadon az elnyomottakat, törj össze minden igát! Törd meg az éhezőnek kenyeredet, és a hajléktalan szegényt fogadd be házadba. Ha mezítelent látsz, öltöztesd föl, és ne fordulj el embertársad elől! Akkor majd felragyog világosságod, mint a hajnal, és a rajtad ejtett seb gyorsan beheged” (Iz 58,6–8).

A szentmise liturgikus szövege, a Nagyböjt harmadik prefációja így tanít bennünket: „Te úgy akartad, hogy önmegtagadással dicsőítsünk téged, bűnös vágyainkat féken tartsuk, és a nélkülözőket segítve atyai jóságodat kövessük.”

A keresztény hagyomány a keresztúti ájtatosságot hagyta ránk, ami már a IV. században előbb Golgotaként épített kápolnával, majd néhány emléktábla állításával vette a kezdetét, és a középkorban terjedt el a keresztény világban a mai formájában. Jézus szenvedésének eseményeiről elmélkedve szembetűnik, hogy keresztútján ott voltak a segítők is, akiket a Gondviselés rendelt mellé.

Bennünket is így küld Isten rászoruló, nélkülöző embertársaink mellé, hogy legyünk mi is Cirenei Simonok és Veronikák.

Immáron tizenharmadik alkalommal hirdetjük meg – a nélkülözők segítésének ősegyházi hagyományát felélesztve – a nagyböjti tartósélelmiszer-gyűjtést. Biztatunk mindenkit, hogy lehetőségeik szerint kapcsolódjanak be nagyböjti akciónkba.

Tegyünk tanúságot az irgalmas szeretet gyakorlásáról az idei Nagyböjtben is, és járuljunk hozzá tartós élelmiszerrel a Katolikus Egyház segélyakciójához!

Erre a jövő heti vasárnapi szentmiséken és az azt követő héten lesz lehetőség, március 3-tól 10-ig. Hozzuk el tartósélelmiszer-adományunkat a templomba, és tegyük az arra kijelölt helyre.

Jó alkalom a gyűjtés arra is, hogy – ahol még nincs plébániai karitász csoport – alkalmi segítőcsoportok alakuljanak az egyházközségekben. Feladatuk, hogy a gyűjtéssel kapcsolatos teendőket – adományok szétválogatása, élelmiszercsomagok készítése és rászorulókhoz eljuttatása – megszervezzék és elvégezzék. Egyben lehetőség arra is, hogy az egyházközségben karitász csoport szerveződjön.

A legkisebb adománnyal is a felebaráti szeretet jut kifejezésre. A templomainkban összegyűjtött élelmiszerek nemcsak táplálékot jelentenek, hanem üzenetet is visznek magukkal, a Gondviselő Isten szeretetének kézzelfogható jelét a nélkülöző családokba.

A korábbi években meghirdetett gyűjtéseink eredményeképpen családok ezreit tudtuk segíteni azokkal a segélycsomagokkal, amelyeket a hívek adományaiból állítottunk össze a rászorulóknak. Tudjuk, hogy a templomba járó híveink is nehéz helyzetben vannak, hiszen a gazdasági válság senkit sem került el. A legkisebb adományokat is hálásan köszönjük, hogy újra nagyon sok családnak tudjunk segíteni az irgalmas Jézus példáját követve.

Telefonos adományvonalon is bekapcsolódhatunk a Karitász segítő munkájába: ha hívjuk az 1356-os telefonszámot, hívásonként 500 forinttal segítünk.

Kérjük, hogy aki teheti, adója egy százalékával is támogassa a Katolikus Karitász szolgálatát, vagyis a Karitászt Támogató Alapítványt. Köszönjük a szegényeknek szánt adományaikat.

Ferenc pápa így biztat bennünket:

„Ne fáradjunk bele, hogy felebarátainkkal szeretetben jót tegyünk, az idei Nagyböjtben örömmel adakozva gyakoroljuk azzal az alamizsnálkodást (vö. 2Kor 9,7). Isten, aki »magot ad a magvetőnek és kenyeret táplálékul« (2Kor 9,10), nemcsak azért gondoskodik mindannyiunkról, hogy legyen mit ennünk, hanem azért is, hogy nagylelkűek lehessünk és másokkal jót tegyünk.

Ha igaz az, hogy egész életünk arra van rendelve, hogy a jóság magvait elvessük, akkor ezt a böjti időszakot használjuk ki különösen arra, hogy gondoskodunk a hozzánk közel állókról és odalépünk azokhoz a testvéreinkhez, akik sebesülten fekszenek az élet útjának szélén (vö. Lk 10,25–37).

A Nagyböjt kedvező időszak arra, hogy felkeressük – és ne elkerüljük – a rászorulókat; hogy megszólítsuk – és ne levegőnek nézzük – azokat, akiknek értő meghallgatásra és jó szóra van szükségük; hogy meglátogassuk – és ne magukra hagyjuk – azokat, akik magányosak. Váltsuk tettekre a meghívást, hogy tegyünk jót mindenkivel, szánjunk időt a szegények és rászorulók, az elhagyatottak és elutasítottak, a diszkriminációval sújtottak és a hátrányos helyzetűek szeretetére (vö. Fratelli tutti, 193).” (Ferenc pápa 2022. évi nagyböjti üzenete)

Közös cselekvésre hívva Mindnyájukat, hálás szívvel köszönjük adományaikat!


Kelt: Budapest, 2024. Nagyböjt 2. vasárnapján

a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia


Forrás és fotó: MKPK Sajtószolgálat

Magyar Kurír

Elhoztunk egy ELSŐ, két MÁSODIK és egy HARMADIK helyezést-Dobogósak vagyunk MINDEN kategóriában! -részletekkel később…(lásd ÓVODÁSOK.ISKOLÁSOK oldal)

Szeretettel gartulálunk!

A következő, Második lépéshez február 16.-án (péntek) 18 órakor csatlakozhattok dr. TEMPFLI IMRE:

"Hová megy a nyugati egyház?" előadásán.(lásd:Jubileumi év 130-30 valamint az Egyházközség facebook oldala)  

Szeretettel várunk minden kedves érdeklődőt a MÁSODIK Lépésünkre is.

Az első lépés

„2024. január 26-án NAGY PÉTER, a „Bukósisak az élethez”- Keresztény Életstratégia Program megalkotója lesz vendégünk, aki „A szellemi tér elfoglalása Európában, és annak következményei – keresztény szemmel” címmel tart előadást a Szent József Plébánia templomban.”( lásd: az egyházközség facebook oldala valamint a Jubileumi év 130-30 oldal)


Békesség e háznak! – A házszentelés hagyományáról

NÉZŐPONT – 2018. január 4., csütörtök | 18:26

Fehérváry Jákó bencés szerzetes, teológus írása a házszentelés hagyományáról.


„Békesség e háznak! És minden lakójának!” – szól a köszöntés vízkereszt táján, amikor keresztény családoknál lakásszentelést tartanak. Mire való ez a szokás, miért jó házszentelőt tartani? A házszentelés az úgynevezett szentelmények körébe tartozik: olyan szent jelek és hozzájuk kötődő imák ezek, amelyek jelzik Isten cselekvését, és előkészítik lelkünket annak befogadására különböző élethelyzetekben.

A vízkereszt a karácsonyi ünnepkör egyik fontos mozzanata. „Az Ige testté lett, és közöttünk vett hajlékot” (vö. Jn 1,14) – ezt ünnepeljük ebben a néhány hétben, és ilyenkor különösen is fogékonyak vagyunk arra, hogy kicsit „otthonosabban” gondoljunk Istenre: az ő hajléka akár a miénk is lehet.

Jó alkalom lehet a házszentelés a család és a plébánia (valamelyik) papjának baráti találkozására. A pap ilyenkor más emberként, „emberként” is megmutatkozhat, és ő is közelről találkozhat egy keresztény család valóságával. A lelkipásztor számára fontos érintkezési felület ez a családokkal, melyek az Egyház legalapvetőbb sejtjei, Isten szolgája pedig annak megerősítését hozza a családok számára, hogy fontos szerepe van a nagyobb közösség egészében, és az Úr szeretettel törődik az otthonnal. A családegyház kapcsolata erősödik a plébániaegyház nagyobb közösségével.

A közös ima, amelyben az erényes családi életért és a gonosz cselvetéseinek távoltartásáért is könyörgünk, már megteremti azt a légkört, hogy Isten lakást vesz, és működik közöttünk.

Azután a vízkereszti liturgiában megszentelt vizet hinti a pap vagy a családfő a ház vagy lakás minden egyes helyiségébe. Mindenki megilletődve követi a szenteltvizet hintő személyt, aki ha engedik, a ház legeldugottabb zugaiba is eljuthat ilyenkor: a hálószobába vagy a gyerekszobába, az éléskamrába és a mosdóba is – jó, ha semmi nem marad ki a kis körmenetből, amelyet közös éneklés kísérhet. A gyermekek ilyenkor kisállataikat vagy éppen karácsonyra kapott játékaikat is áldásra nyújthatják. Énekelhetjük Mária hálaénekét, a Magnificatot vagy például a 136. zsoltárt, az állandóan visszatérő refrénnel: „…mert irgalma örökkévaló!”

Mi ennek az értelme? Miért nem elég csak mondjuk a nappaliban hinteni a szenteltvizet? Egyfelől persze, hogy elég lenne. Ám azzal, hogy ilyenkor végigjárjuk a házat, átélhetjük, hogy Isten szerető figyelme az otthon minden szegletére kiterjed, nem marad rejtve előtte semmi az életünkből, és a legelemibb szükségleteink is fontosak a számára. Ő betölti a családi hajlékot. Betölti közös életünket. Semmi sem idegen számára belőle. Hiszen emberré lett, egy lett közülünk!

Otthonainkba kérhetünk a vízkeresztkor megszentelt vízből is: a keresztségünkre, istengyermekségünkre és megtisztulásunkra emlékeztető szenteltvíz része lehet napi imáinknak, szokásainknak is. Sok régi családi hajlékban van szenteltvíztartó a falon.

Végül, a szentelés befejező gesztusaként a bejárati ajtó szemöldökfájára felírják az évszámot, valamint a C + M + B betűket, amelyek a latin mondatot rövidítik: „Christus Mansionem Benedicat”, vagyis „Krisztus áldja meg e hajlékot!”. Ez a néhány betű egész évben, nehéz és szép pillanatokban, örömben és gyászban emlékeztethet arra, hogy Krisztus áldó keze minden körülmények között otthonunk felett van. Ez talán abban is segíthet, hogy döntéseinkben, otthoni viselkedésünkben, bűneinkből való felállásunkban tudjunk kihez igazodni. Hiszen Ő nem hagy el bennünket.

Fotó: News.va

Magyar Kurír

Egy ház nyolc áldása 🏠

1. Áldott az a ház, ahol imádkozol, mert Isten lakozik benne..

2. Áldott az a ház, ahol az ünnepet ünneplik, mert lakói részesei lesznek a mennyei lakomán.

3. Áldott az a ház, ahonnan nem távozik, hogy világi örömökben részesüljön, mert ott keresztény öröm fog uralkodni.

4. Áldott az a ház, amelynek gyermekei hamarosan megkeresztelkednek, mert áldást kapnak benne az égért.

5. Áldott az a ház, ahol a szegényekért jótékonykodnak, mert lakóinak munkáját megáldja Isten.

6. Áldott az a ház, ahol a keresztény doktrínát szeretik, mert soha nem lesz hiánya a vallás kényelmének.

7. Áldott az a ház, ahol a halottak szentséget kapnak, mert haláluk békés és reményteli lesz.

8. Áldott az a ház, melyben szülők és gyermekek egymást építik az erény, alázat, türelem példáival, mert boldogság és öröm is ott fog élni.

Ma Vízkereszt napja van. A karácsonytól vízkereszt napjáig tartó 12 szent nap – illetve az ezoterikus kereszténységben a december 24-étől tartó 13 szent éjszaka –

zárónapja, a farsang kezdete. A nyugati kereszténységben ekkor ünneplik a napkeleti bölcsek („háromkirályok”) látogatását a kis Jézusnál. Egyes országokban ma is élő

szokás, hogy megajándékozzák a gyerekeket az éjjel az ajtó elé vagy ablakba tett csizmájukba rejtett édességekkel, amit a „háromkirályok” hoz nekik. A keleti keresztény

egyházakban a vízkereszt Jézus megkeresztelésének, Krisztussá válásának ünnepe.

A magyarság körében különböző népszokások alakultak ki a századok során, amelyek a vízkereszt ünnepéhez kötődnek. Például Ipolytarnócon, Litkén és Mihálygergén

komoly hagyományok kapcsolódnak ehhez az ünnephez.

Szokás volt a szenteltvíz hazavitele, melynek gyógyító hatást tulajdonítottak. Régebben otthon a szenteltvízzel megitatták az állatokat, hogy ne legyenek az év folyamán

betegek, vagy az emberek magukra locsolták, betegségek vagy rontás ellen. Egyes helyeken a ház földjét is meglocsolták vele, hogy áldás legyen a házon.

Megszentelték a vízzel a házakat, az ólakat. A bölcsőre is szenteltvizet hintettek. Házak megszentelésénél alakult ki az a szokás, hogy a házakra a három napkeleti bölcs

kezdőbetűjét vésték fel, így: G + M + B. Ez a 15. századi eredetű szokás egy népies tévedésen, a házszentelés során felírt Christus mansionem benedicat! (’Krisztus áldja meg

a hajlékot!’) áldás C + M + B latin rövidítésének félreértésén alapul. A házszentelést a pap végezte; a hívek meglátogatása összekapcsolódott a lélekpénz beszedésével.

A 16. századtól kezdve a csillagének éneklése vált az ünnep részévé. A csillagozás vagy háromkirályjárás a napkeleti bölcsek látogatását idézte meg; a három alakot csak

gyerekek személyesíthették meg, legfőbb kelléke pedig a csillag volt, amely a három királynak mutatta az utat Betlehembe.

Az ünnephez kötődő szokások közül ma már szinte csak az él, hogy ekkor szokás leszedni a karácsonyfát.

MISEREND

Mátészalka

Fília:Hodász
Petőfi u. 34.
Vasárnap: 11:30
Kántorjánosi
Kossuth u. 4.
Vasárnap: 11:00
Nyírderzs
Kisgyulai u.
Péntek: 16:00
Vasárnap: 10:00
Nyírkáta
Kossuth út 15.
Vasárnap: 9:30
Nyírmeggyes
Petőfi u. 1.
Vasárnap: 8:45
Papos
Petőfi u. 1.
Vasárnap: 11:45
Miséző hely:Jármi
Kossuth u. 42.
Minden hónap 3. vasárnap: 13:00
Mátészalka-Ráczkert
Móricz Zs. u.
Kedd: 17:00
Péntek: 17:00
Vasárnap 10:00
Ópályi
Ady E. u. 2.
Minden 4. vasárnap: 13:00
Őr
Hunyadi u. 5.
Minden 2. és 4. vasárnap: 8:45

Dr. Székely János szombathelyi megyéspüspök

Dr. Székely János megyéspüspök levele az Egyházmegyében élőkhöz a „Fiducia supplicans” című dokumentum kapcsán

Az alábbiak közreadjuk, Dr. Székely János megyéspüspök levelét, melyet a Szentatya 2023. december 18-án írt „Fiducia supplicans” című dokumentuma kapcsán küld az egyházmegye valamennyi hivőjének.

Kedves Paptestvérek, kedves hívek!

A 2023. december 18-án kiadott Fiducia supplicans című, az áldások lelkipásztori jelentéséről szóló dokumentum kapcsán, mint Egyházmegyétek püspöke szólok hozzátok.

A dokumentum kiemeli, hogy „a házasság egy férfi és egy nő közötti kizárólagos, végérvényes és felbonthatatlan egység, amely természete szerint nyitott a gyermeknemzésre… A szexuális kapcsolat csakis ezen belül kapja meg el a maga természetes, megfelelő és teljes mértékben emberi jelentését.” (4. pont) „Az egyház mindig is csak a házasságon belüli szexuális kapcsolatot tartotta erkölcsileg helyesnek.” (11. pont) A dokumentum azt is hangsúlyozza, hogy nem szabad erkölcsileg igazolni azt, ami nem egyezik Isten akaratával. (9. pont, 11. pont).

Amikor egy azonosnemű pár kér áldást, pontosan azáltal, hogy ezt együtt kérik, kifejezik azt, hogy a kapcsolatukra, az életdöntésükre is szeretnék kérni Isten áldását, az egyház erkölcsi jóváhagyását. Meghamisítanánk Krisztus evangéliumát, és elmulasztanánk azt, amit lelkipásztorként egy ilyen pár felé tennünk kellene, ha egy ilyen esetben a kettőjükre áldást adnánk.

Krisztus evangéliuma nem csak Isten végtelen irgalmáról szól, hanem felhív mindannyiunkat a megtérésre. Ha ezt a második felét elhagyjuk, hamis evangéliummá válik. Jézus arra hív, hogy menjünk be a szűk kapun, mert széles az út, ami a pusztulásba visz (Lk 13,24). Arra hív, hogy égjen a mécsesünk, hogy legyen menyegzős ruhánk, nehogy az ajtón kívül maradjunk majd az utolsó napon (Mt 22,11; 25,1-13). Jézus egészen különös erővel, féltékeny szeretettel védi a házasságot: „Isten a teremtés kezdetén férfit és nőt alkotott. Az ember ezért elhagyja apját, anyját, a feleségéhez ragaszkodik, és ketten egy test lesznek. Ettől kezdve többé már nem két test, hanem csak egy. Amit tehát Isten összekötött, azt ember szét ne válassza… Aki elküldi feleségét és mást vesz el, házasságtörést követ el ellene. Ha pedig a feleség hagyja el férjét és máshoz megy, házasságot tör.” (Mk 10,8-11) „Aki bűnös vággyal asszonyra néz, szívében már házasságtörést követett el vele. Ezért ha jobb szemed megbotránkoztat, vájd ki és dobd el! Inkább egy tagod vesszen oda, mintsem az egész tested a kárhozatra jusson.” (Mt 5,28-29) A Biblia és az egyház szent hagyománya az azonosneműek között létesített szexuális kapcsolatot erkölcsileg helytelennek tartja (Ter 19; Róm 1,26-27; 1Kor 6,9-10; 1Tim 1,10; KEK 2357).Krisztus törvénye igényes, Isten irgalma nem olcsó irgalom, szeretete nem langyos szeretet.

Ezért – a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia döntésének megfelelően – felszólítom a lelkipásztorokat, hogy a Szombathelyi Egyházmegyében ne végezzék az azonosnemű párok megáldását. Fogadjuk az azonosneműek iránt vonzalmat érző testvéreinket is nagy szeretettel és tisztelettel, de ne igazoljuk a helytelen életdöntésüket, hanem segítsük őket a Krisztus evangéliuma szerinti élet útján. Ezzel leszünk az ő igazi, hiteles pásztoraik és testvéreik.

Székely János

szombathelyi megyéspüspök

December

350 gyermek regisztrált az Egyházmegyei Szavalóversenyre – képgaléria

16. alkalommal rendezik meg az Egyházmegyei Szavalóversenyt, amelynek elődöntőjét tartották december 9-én, három helyszínen: Ajakon, Nyíregyházán és Debrecenben. A szavalóversenyre az óvodás és általános iskolás korosztályból összesen 350 gyermek regisztrált. A döntőt 2024. február 24-én tartják Nyíregyházán.

A jó hangulatú műsorral egybekötött találkozók összesen mintegy ezer résztvevője (a versenyző gyermekek, lelkipásztorok, hitoktatók, felkészítő pedagógusok, szülők) a karácsonyra is hangolódott az adventi, karácsonyi, bibliai témájú versek előadásával, meghallgatásával. A megmérettetés öt korcsoportban történt, korcsoportonként öt fő jutott tovább a 2024. február 24-i döntőbe.

A szervezők köszönetüket fejezik ki elsősorban a versenyző gyermekeknek, valamint a felkészítő hitoktatóknak, pedagógusoknak, a 350 családnak, akik segítették, támogatták gyermekeiket a felkészülésben. Valamint köszönet jár a három helyszínen lezajlott versenyek szervezőinek: Ragány Zsuzsannának és Rubóczkiné Országh Erzsébetnek (Ajak), Tóthné Bakai Bertának (Debrecen) és Kardos Györgynek (Nyíregyháza).  

Fotó (Nyíregyháza): László Krisztián

Kardos György
az Egyházmegyei Szavalóverseny főszervezője

Öröm-hír Sajtóiroda/Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye

A mátészakai ifjú versmondó palánták december 9.-én Ajakon értek el kiemelkedő eredményeket.:

Óvodások

2. helyezés: Vári Bence Mátészalkai Plébánia / Széchenyi István Katolikus Óvoda

Különdíj: Kosztya Barbara Mátészalkai Plébánia / Széchenyi Katolikus Óvoda

1-2. osztály

Különdíj: Losonczi Flóra Széchenyi István Katolikus Német Nemzetiségi, Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Óvoda, Mátészalka

3-4. osztály

1. helyezés: Oláh Veronika Mátészalkai Plébánia / Képes Géza Általános Iskola

5-6. osztály

3. helyezés: Herman Bianka Széchenyi István Katolikus Német Nemzetiségi, Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Óvoda, Mátészalka

Különdíj: Herczeg Liliána Mátészalkai Plébánia / Képes Géza Általános Iskola

7-8. osztály

1. helyezés: Kovács Dorka Mátészalkai Plébánia / Képes Géza Általános Iskola

2. helyezés: Illés Jázmin Mátészalkai Plébánia / Képes Géza Általános Iskola

Valamennyiüknek szeretettel gartulálunk, a 2025. február 24.-én Nyíregyházán tartandó döntőre történő felkészüléshez pedig sok erőt, jó egészséget kívánunk!

Az alábbi személyi és szervezeti változások lépnek életbe a 2023. évben egyházmegyéinkben. Összeállításunk a beérkező információk alapján folyamatosan bővül, amelyet június 22-én az Egri Főegyházmegye dispozícióival frissítettünk.

Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye

Palánki Ferenc megyéspüspök az alábbi személyi és szervezeti változtatásokat rendelte el a Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegyében folyó év augusztus 1-jei hatállyal.

Tanulmányfolytatás
Csapó Márton újmisés megkezdi a licenciakurzust Rómában.

Kápláni kinevezés
Mike Ervin újmisés a debreceni Szent Anna Plébánián kezdi meg kápláni és a Debreceni Egyetemen egyetemi segédlelkészi szolgálatát.

Kápláni áthelyezés
Szidor János a berettyóújfalui Jézus Szíve Plébánián folytatja kápláni szolgálatát biharkeresztesi lakhellyel.

Plébániai kormányzói kinevezés
P. György Alfréd MI generális delegátust kinevezi plébániai kormányzónak a Nyíregyháza-Borbányai Szent László Plébániára

Sziklai Dávid a derecskei Páduai Szent Antal Plébániára kap plébániai kormányzói kinevezést, és rábízza a hosszúpályi Szeplőtelen Fogantatás plébánia ellátását.

Plébánosi kinevezés
Hajdu István plébániai kormányzó urat kinevezi plébánosnak a nyírcsaholyi Szent László Plébániára.

Felmentések és kinevezések
Pankotai József plébános urat felmenti kórházlelkészi beosztásából a nyíregyházi Jósa András Oktatókórházban. Helyébe kinevezi kórházlelkésznek Maczák Béla MI szerzetest.

Dr. Törő András püspöki iroda- és szakkollégiumi igazgató urat – egyéb megbízatásait megtartva – felmenti az ifjúsági referensi beosztásából, és helyette Kálmán József plébános urat kinevezi ifjúsági referenssé.

Területi átrendezés
Kálmánháza filiális egyházközséget az újfehértói Magyarok Nagyasszonya Plébániától a nyíregyháza-kertvárosi Fatimai Boldogságos Szűz Mária Plébániához csatolja.

Nyugállományba helyezés
Barna Gyula hosszúpályi plébániai kormányzó urat felmenti eddigi beosztásából, és köszönetnyilvánítás mellett nyugállományba helyezi. Megbízza a debreceni Szent Erzsébet Idősek Otthona lakóinak lelkipásztori ellátásával.

„427 alkotás érkezett a 30 éves Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye által meghirdetett Egyházmegyei rajzpályázatra”-írja az egyházmegyei referens.

Eredmények:

Óvodások:
3. helyezett: Mester Anna – Mátészalka
                     Gönczi Viktória – Nyíregyháza MNA
2. helyezett: Zám Zorka Lia – Mátészalka
                        Szeles Lilla – Ajak
1. helyezett: Bálint Anna Lujza – Mátészalka

1-2. osztály
Különdíjasok: Kemenyiczki Dorina – Mátészalka
                        Megellai Gabriella – Nyírkércs
3. helyezett:    Orosz Eliza – Geszteréd
            Kulcsár Sára – Geszteréd
2. helyezett:    Veres Csenge – Geszteréd
                        Faragó Nóra – Nyíregyháza, MNA
1. helyezett:    Bákonyi Ádám – Mátészalka

3-4. osztály
Különdíjasok: Májuk Hanna – Vállaj
Demjó Eszter – Ajak
3. helyezett:    Németh Szofi – Sóstóhegy
                        Répási Áron – Újtikos
2. helyezett:    Varga Noel – Tiszakanyár
                        Varga Vivien Alexa – Nyíregyháza-Örökösföld
1. helyezett:    Ésik Hanna – Ajak
                        Oszlár Gréta – Nyírszőlős

5-6. osztály
Különdíjasok:  Sipeki Liliána – Nyíregyháza, MNA
3. helyezett:    Oláh Kristóf – Debrecen, Szent Anna Egyházközség
2. helyezett:    Pál Fanni – Debrecen, Megtestesülés Plébánia
                        Jaksi Laura – Geszteréd
1. helyezett:    Máté Alex – Geszteréd
                        Balogh Dávid – Geszteréd

7-8. osztály
Különdíjasok: Majoros Benedek – Nyíregyháza, MNA
                        Gubik Bence – Nyíregyháza, MNA
3. helyezett:    Szikszai Zalán – Nyíregyháza, MNA
2. helyezett:    Varga Lea Ilona – Kisvárda
1. helyezett:    Dalanics Hanna – Geszteréd

forrás: DNYEM.hu

Gratulálunk a sok szép alkotáshoz.

Az új magyar nyelvű Római misekönyv használatának elrendelése egyházmegyénkben

A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia 2022-es téli rendes ülésén hozott döntése alapján Magyarország valamennyi egyházmegyéjében 2023 pünkösdjétől vezetik be hivatalosan a Római misekönyv új magyar nyelvű kiadását.

Palánki Ferenc debrecen-nyíregyházi megyéspüspök a II. Vatikáni zsinat határozata szerint megújított, Szent VI. Pál pápa által kihirdetett és Szent II. János Pál pápa által felülvizsgált, kibővített Római misekönyv új magyar nyelvű kiadásának használatát pünkösd főünnepének előesti szentmiséjétől, azaz 2023. május 27-től elrendeli egyházmegyénk egész területén.

Az új kiadású misekönyv szövegében eszközölt változtatások:
1. A bevezető szertartások részében a bűnbánati cselekménynél (actus poenitencialis):
1.1. A közgyónás első változata
eddigi szöveg: „Kérem ezért a Boldogságos, mindenkor Szeplőtelen Szűz Máriát…”
új szöveg: „Kérem ezért a Boldogságos, mindenkor Szűz Máriát…” (A szeplőtelen kifejezést nem tartalmazza latin nyelvű Editio Typica.)
1.2. A közgyónás második változata
eddigi szöveg: „Urunk, Istenünk, könyörülj rajtunk!”
új szöveg: „Könyörülj rajtunk, Urunk!”

2. Az adományok előkészítésénél (offertorium)
2.1. A diakónus vagy a pap mondja
eddigi szöveg: „A bor és víz titka által…”
új szöveg: „E víz és bor titka által…”
2.2. A pap a nép felé fordulva ezt mondja
eddigi szöveg:„Imádkozzatok, testvéreim, hogy áldozatunk kedves legyen a mindenható Atyaisten előtt.”
új szöveg: „Imádkozzatok, testvéreim, hogy az én áldozatom és a tiétek kedves legyen a mindenható Atyaisten előtt.”

3. A szentáldozás szertartásának részében (communio)
3.1. A békerítusnál (ritus pacis) a diakónus vagy a pap felszólítása a békeköszöntésre
eddigi szöveg: „Köszöntsétek egymást a béke jelével!”
új szöveg: „Engesztelődjetek ki szívből egymással!” (Ez visszatérés ahhoz, amit 1969-ben fogadott el a Szentszék.)
A diakónus vagy a pap felszólítására a válasz nem változott: „Legyen békesség köztünk mindenkor.”

3.2. Az áldozás szertartásában a meghívás
eddigi szöveg: „Boldogok, akiket meghív asztalához Jézus, az Isten Báránya.”
új szöveg: „Boldogok, akik meghívást kaptak a Bárány lakomájára.” (A latin eredetitől az eddigi fordítás eltért.)

Ezzel egyidejűleg – egyházmegyénk egész területén – követjük a Misekönyv szerint előírt liturgikus testtartásokat. A liturgikus testtartás eddig megszokott rendje kibővül azzal, hogy a szentmisén a hívek állnak a felajánló könyörgés előtti Imádkozzatok, testvéreim… felszólítástól a Szent vagy befejezéséig és az áldozás utáni könyörgés alatt.

Szent vagy befejezésétől lehet térdelni az Eucharisztikus ima végéig, valamint az áldozás előtt, amikor a pap az Íme, az Isten Báránya… szavakat mondja.
Ha a hívek nem térdelnek ezen részek alatt, akkor álljanak. Azok, akik nem térdelnek le az átváltoztatáskor, mély meghajlást végezzenek akkor, amikor a pap az átváltoztatás után térdet hajt.

A liturgikus testtartás fent meghatározott rendjének követése a közösség tagjai egységének a jele.
Azok, akiknek egészségi állapota nem teszi lehetővé a liturgikus testtartás fent meghatározott rendjének követését, ennek betartása alól mentesülnek.

***

Az új Római misekönyv kiadása több okból is szükségessé vált. Az elmúlt három évtizedben többeket boldoggá, illetve szentté avattak, így bővült a kiadás. Ráadásul a Kárpát-medencében élő magyarság körében ünnepelt szentekhez, boldogokhoz kapcsolódó szövegek is a kiadványba kerültek. A misekönyv használatához hozzájárultak a környező országok püspöki konferenciái is.

Öröm-hír Sajtóiroda/Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye

Szatmári kerület:

Csenger Fehérgyarmat

Mátészalka

Cím: 4700 Mátészalka Kossuth tér 2.
Telefonszám: +36 44 300 877
Honlap: romkategyhazmateszalka.hu
Email: romkategyhazmsz@gmail.com

Plébános: Heidelsperger István
Káplán: Czele József
Nyugdíjas kisegítő lelkész: Fülöp Sándor

Hétfő: 18:00, Kedd: 18:00, Szerda: 18:00, Csütörtök: 18:00, Péntek 18:00
Szombat: 18:00
Vasárnap: 8:00

Fília:Hodász
Petőfi u. 34.
Vasárnap: 11:30
Kántorjánosi
Kossuth u. 4.
Vasárnap: 11:00
Nyírderzs
Kisgyulai u.
Péntek: 16:00
Vasárnap: 10:00
Nyírkáta
Kossuth út 15.
Vasárnap: 9:30
Nyírmeggyes
Petőfi u. 1.
Vasárnap: 8:45
Papos
Petőfi u. 1.
Vasárnap: 11:45
Miséző hely:Jármi
Kossuth u. 42.
Minden hónap 3. vasárnap: 13:00
Mátészalka-Ráczkert
Móricz Zs. u.
Kedd: 17:00
Péntek: 17:00
Vasárnap 10:00
Ópályi
Ady E. u. 2.
Minden 4. vasárnap: 13:00
Őr
Hunyadi u. 5.
Minden 2. és 4. vasárnap: 8:45

Mérk Nyírcsaholy

Nyírcsaholy

Pusztadobos Szatmárcseke

Vásárosnamény

2023. január 11.-én tartott egyházmegyei tanácskozáson a megyéspüspök megerősítette Heidelsperger István egyházmegyei oktatásért felelős helynökké történő kinevezését 2022. november 26.-tól, feladatként az alábbiakban megjelölve: az iskolák látogatása, az intézményvezetők munkájának segítése, a”akár az új munkatársak kiválasztásában”segítve az iskolalelkészeket a lelkigyakorlatok megszervezésében,iskolalelkészi találkozók szervezése és a kormányzásban történő segítségadás.

 „István atya szívvel-lélekkel szatmári papnak érzi magát. Sokszor volt lehetősége máshol szolgálni, de mindig hazavágyott. Egy szatmári kis faluban, Teremen nőtt fel, plébánosa, Varga János atya javaslatára a győri bencés gimnáziumban folytatta tanulmányait, amely kinyitotta előtte a világot.  Azóta is etalon számára a bencések hitre nevelő módszere. István atya jelenleg a mátészalkai Szent József egyházközség plébánosa és esperese a szatmári esperesi kerületnek.

Az oktatási ügyekért felelős helynöki megbízatás új feladatkört jelent az egyházmegye kormányzásában. István atya kihangsúlyozta, ezzel az új megbízatással az oktatás mellett a nevelés nagyobb hangsúlyt fog kapni. Az új feladatkör két területet érint: az intézmények megfelelő működéséhez szükséges szervezési és adminisztrációs területeket, figyelemmel kísérve a meglévő határidők betartását, az intézmények tárgyi működéséhez szükséges feltételek biztosítását, valamint a keresztény értékek mentén történő nevelés segítését.

István atya így fogalmazott: a katolikus iskola nemcsak tanít, hanem nevel is. Továbbá fontosnak tartotta elmondani, hogy tudjunk azonosulni ezzel a céllal, mert csak így lehet elérni eredményeket. Számára ideál a bencések nevelési módszere, akik a tanításukkal is nevelnek, megszólítják a diákokat, és ők is megszólíthatóak.

Helynök atya számára élményt jelentettek a bencés gimnáziumban a szeretetesekkel folytatott beszélgetései, amelyek nagyban meghatározták a gondolkodását. A szerzetesektől lehetett kérdezni, megkérdőjelezni, megvitatni, és minden egyes vita, kérdés egy magasabb szintre való lépést jelentett. Soha nem fáradtak bele, hogy újra és újra megmagyarázzák a keresztény élet dolgait. Személyes meggyőződésből nevelték a tanulókat a hitre.

A helynök atya ezután kifejtette, hogy a katolikus iskola legfőbb erénye nem pusztán a tudás átadása, hanem rávilágít a hit és az értelem egységére, azok egymásra épülésére. A hit és az értelem mindig kézen fogva kell hogy járjon, és akkor lehet igazán magasabb szintre lépni.

Ora et labora! – Imádkozzál és dolgozzál! A bencések jelmondata nekünk, mindnyájunknak cél kell hogy legyen, hogy a keresztény értékrend a gyermekek szívében és értelmében gyökeret verjen. Ez napjainkban rendkívül fontos, hiszen testi, szellemi és lelki deformáció jelenik meg a társadalmunkban. Támadják a természetes erkölcsi törvényeket az abnormalitást állítva a normalitás helyére. Ettől meg kell védenünk a gyermekeket!

A hit átadásában legyen egyensúlyban a hit ismerete és élménye. Ha valaki csak ismeretet akar átadni, de az nem lesz élmény a gyermek számára, akkor nem fog elmélyülni a szívében. Nem elsősorban az ismeretekre, hanem az élményekre fog emlékezni. István atya példaként megemlítette, hogy a Mátészalkán bérmálkozó gyerekek levelet szoktak írni a főpásztornak, amiben meg kell fogalmazniuk azt, hogy miben, kiben hisznek, és miért szeretnének bérmálkozni. Fontos, hogy ezt meg tudják fogalmazni önmaguknak. Az a cél, hogy a gyermekek, akiket oktatunk, nevelünk legelőször is jó emberek, majd jó keresztények és jó szakemberek legyenek – zárta gondolatait Heidelsperger István helynök atya.”